Segons el professor britànic Víctor Middleton, "la promoció turística són totes les formes que s'utilitzen per fer que els clients s'adonin dels productes, que desperti els seus desitjos i estimuli la demanda". A Girona li acaba de caure del cel una promoció turística excepcional amb el rodatge durant quinze dies dels nous capítols de la série de televisió més vista a tot el món: Joc de trons. S'emet a 180 països. De moment, un estudi realitzat per una empresa sobre l'impacte directe del rodatge de la sèrie assenyala que s'han fet 10.443 publicacions -tant a la premsa, com en les xarxes socials i en blogs- que relacionen Girona amb Joc de trons. Aquestes publicacions han tingut 1.333 milions de visualitzacions arreu del món. Es calcula que un impacte similar només s'hauria pogut aconseguir amb una inversió publicitària de 3,6 milions d'euros.

Es tracta d'una sèrie que ha trencat tots els rècords televisius i ha provocat inusuals impactes turístics en les ciutats que han sigut escenari dels rodatges. És el cas de Dubrovnik (Croàcia), indrets d'Irlanda del Nord, Malta o la mateixa Sevilla, on es van rodar els capítols de l'última temporada. És evident que encara està per veure com afectarà el sector turístic gironí, tot i que alguna cosa ja s'ha notat. Quan es va conèixer que la productora HBO havia escollit Girona per al rodatge, el professor de Turisme de la UdG, José Antonio Donaire, ja va anticipar que "l'impacte serà absolut i molt important. Serà com un publireportatge immens emès durant diversos mesos a llars de tot el món". Segons Donaire, és una oportunitat per posicionar Girona en mercats emergents com la Xina o l'India. Un estudi estima que 40 milions de viatgers durant el 2013 van escollir visitar un país en concret pel fet que el seu interès principal era recórrer els escenaris d'alguna pel·lícula o sèrie de televisió. Es tracta d'un fenomen a l'alça, però no és nou. I les comarques gironines en tenim prou experiència. La primera gran promoció mundial de la Costa Brava, en una època amb uns mitjans de comunicació molt precaris comparat amb els actuals, es va produir amb el rodatge a Tossa de Mar de Pandora y el holandés errante amb l'actriu nord-americana Ava Gardner, que en aquella época era parella de Frank Sinatra. D'aquesta pel·lícula, de l'afer amb Mario Cabré i del sobtat viatge de Sinatra se n'ha escrit molt. També la Costa Brava va ser escenari del rodatge d'una pel·lícula d'Elizabeth Taylor, De repente, el último verano, l'estiu de 1959. I moltes altres pel.lícules. Cap va tenir tanta repercusió com la presència de la mítica Ava Gardner.

Ara, la ciutat de Girona i la resta de comarques poden reviure un fenomen similar. Probablement multiplicat per unes quantes xifres degut a l'impacte que generen els nous canals de comunicació. Es cert que no tothom comparteix, ni tan sols se'n beneficia, dels efectes que representen per a la ciutat el rodatge d'una sèrie de televisió d'impacte mundial. I és cert que veïns del Barri Vell han patit incomoditats sense res a canvi. Però, segur que una immensa majoria de ciutats del món haurien celebrat ser escollides com escenari de Joc de trons. Si ho poséssim en una balança, els beneficis, si se saben administrar bé, són molt superiors als inconvenients.