QUINA MENA DE CAMPANYA TINDREM?

12.05.2016 | 00:00
QUINA MENA DE CAMPANYA TINDREM?

«Hi haurà dos temes clau
en aquesta campanya:
Amb qui es voldrà configurar majoria i per què no es va conformar després del 20-D»

Falta poc més d'un mes i mig per tornar a ser convocats a les urnes en unes eleccions que seran estranyes i inaudites. Ens queden, doncs, quaranta dies de campanya electoral que ens portaran a repetir unes eleccions sis mesos després de les darreres i que se celebraran en ple inici d'estiu. Seran unes eleccions atípiques que, per força, generen una campanya diferent. Com serà aquesta campanya? Què ens espe?ra al llarg d'aquest mes i mig?
- Una campanya llarga però pausada:?El fet que s'hagi arribat al límit sense poder formar govern i que el Rei hagi hagut de convo?car les eleccions, comporta que no hi hagi precampanya. Tot el període que es va iniciar fa deu dies i que finalitza el 26 de juny serà campanya electoral. Això ens garanteix una campanya llarga, però alhora pausada, ja que aquests gairebé dos mesos fan que es pugui explicar tot el que es vulgui sense haver de forçar el ritme de la campanya.
- Polaritzada entre PP i Podem-IU:?Tant al Partit Popular com a Podem-IU els interessa una campanya polaritzada entre aquestes dues opcions que decanti el vot útil de la dreta cap al PP i el de l'esquerra, cap a la nova confluència. Això serà possible, bàsicament, per dos factors: el fet que la confluència entre els d'Iglesias i els d'Alberto Garzón serà la principal novetat d'aquesta campanya i pot servir d'aglutinador de l'esquerra, així com d'espantall per al PP, i la ressaca del pacte Sánchez-Rivera, que deixa els dos candidats desubicats en el marc princi?pal d'aquestes eleccions: l'eix esquerra-dreta. Rajoy voldrà aprofitar la situació i plantejar la campanya amb el clàssic «o jo, o l'extrema esquerra». El guant serà recollit per la nova confluència amb el missatge «la verdadera opció d'esquerres que pot derrotar Rajoy». En aquest marc, ho tindran molt difícil els socialistes i els de Rivera per trobar el to de la campanya.
- Els errors es pagaran molt cars:?Els errors en campanya sempre es paguen, però si tenim en compte que les coses estan molts ajustades, que queda un mes i mig de campanya i que els candidats són els mateixos amb unes llistes que no variaran gaire, està clar que els candidats s'hauran d'arriscar. I com més arrisques, més errors es poden come?tre. Gairebé podem assegurar que qui menys s'equivoqui durant aquests dies, té tots els números per fer un molt bon resultat el 26-J. Però no serà fàcil.
- Els debats seran clau però seran diferents als de desembre:?Els debats tornaran a ser el motor de la campanya electoral, però en aquesta ocasió, seran diferents. Si durant la campanya del 20-D eren un clar tres contra un que visualitzava la nova contra la vella política amb Rajoy com l'epicentre de tots els atacs, els debats del 26-J seran el contrari. Seran un tots contra tots en què es retreuran sobretot el que va passar entre el 20 de desembre i el 2 de maig. Es tiraran en cara el perquè no hi ha hagut acord per formar govern i el perquè s'ha arribat a certs pactes frustrats. En aquest context, Rajoy té més a guanyar que a perdre en els debats i poden ser molt més plàcids que en la campanya anterior.
- La campanya girarà entorn del que ha passat després del 20-D:?Hi haurà dos temes clau en aquesta campanya: Amb qui es voldrà configurar majoria i per què no es va conformar després del 20-D. Els partits hauran de mullar-se i definir clarament quines seran les seves preferències ?postelectorals. Hauran d'evitar les famoses «línies vermelles» que eviten els pactes i centrar-se en allò que comparteixen i que pot afavorir acords.
- Una campanya menys emotiva i més racio?nal:?Aquest cop, l'elector es pensarà molt més el vot i tindrà en compte com la seva elecció pot afavorir o no la creació d'un tipus de govern o un altre. Aquest fet pot ser important a l'hora de fer decantar majories.
- L'abstenció com a element distorsionador: És evident que sobre aquestes eleccions plana el perill de l'abstenció. No només pel cansament de la gent després d'un intens cicle electoral sinó sobretot pel període preestiuenc en què s'emmarquen. Una elecció en diumenge de finals de juny és inaudita en la nostra democràcia i pot perjudicar certs partits i beneficiar-ne d'altres.
- Votar a l'estiu:?En ple pont de Sant Joan, festiu a Catalunya, País Valencià i Galícia. Un fet més important del que sembla. Una campanya estiuenca que serà diferent vulguem o no vulguem. On els actes al carrer seran la norma i on la campanya competirà amb el turisme i la costa esdevindrà l'epicentre.
Ens espera, doncs, una campanya diferent. Anòmala, com el fet d'anar a votar al cap de sis mesos i on la incertesa amb el resultat serà molt més gran que en les eleccions precedents. Esperem que, almenys, sigui entretinguda.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema