Quan vaig llegir la notícia no m'ho podia creure. Els meus ulls no donaven crèdit al que llegia. Però vaig passar de la incredulitat a la conya. M'estic referint a una informació sobre el viatge del Rei i cap d'estat d'Espanya a Colòmbia amb motiu de la seva assistència a la Cimera Iberoamericana que va tenir lloc a l'altre costat de l'Atlàntic, concretament a Cartagena d'Índies. La vaig llegir el dissabte 29 d'octubre a través d'internet mentre em trobava per feina a Portugal, i en paper imprès després d'haver tornat.

Resulta que, segons aquell diari, el Govern espanyol, a través del Ministeri de Defensa (llavors regit pel després no renovat ministre tan vinculat a la indústria de l'armament), havia pres la decisió de desplaçar un segon avió a Colòmbia per així garantir el retorn sense retard del monarca i cap de l'Estat espanyol. Dos avions en comptes d'un -olé!, quina austeritat- per si el primer patia una avaria. Perquè d'avaries, els avions oficials d'Estat espanyols n'han tingut algunes i de molt mediàtiques, encara que no greus.

La meva reacció d'incredulitat -encara que ja em crec qualsevol cosa- va comportar que em preguntés a mi mateix, ja que no ho podia fer a cap autoritat competent, per què no van utilitzar només el segon avió, el de recanvi, en comptes del que tanta por tenien que s'avariés?

La resposta, que no constava en la notícia, pot tenir a veure amb el confort i la comoditat. Però això ho dic en condicional perquè malgrat la immensa quantitat d'avions en els quals he viatjat mai he trepitjat ni vist per dins algun d'aquests avions oficials de la Força aèria espanyola. Per tant, em baso en suposicions.

En el text de la notícia el seu autor argumentava que el Govern espanyol en funcions havia pres aquesta decisió per evitar que el cap de l'estat tingués un retard, atesa la previsible i prevista investidura del candidat Mariano Rajoy aquell dissabte al vespre. Però en un país en crisi i en el qual el nou govern continuarà retallant per tot arreu, pot semblar una frivolitat i un tracte gairebé medieval això d'enviar un segon avió de recanvi. I encara més frivolitat quan, malgrat la seva investidura el dissabte i ràpid jurament del càrrec el diumenge, el president Rajoy es va prendre uns dies per donar a conèixer el seu govern gairebé no renovat.

Insisteixo a preguntar-me per què no es va utilitzar d'entrada i en exclusiva el segon avió, el preparat per al recanvi. Suposo que per tractar-se d'un jet petit, un Falcon 900B, que no deu ser gaire còmode per a un viatge transoceànic, comparat amb la suposadament còmoda cabina de l'Airbus A310 de l'exèrcit de l'Aire la finalitat del qual és transportar a les autoritats?

Va ser per comoditat que el Rei va viatjar en l'avió gran? però per si de cas es va enviar un segon avió menys propes a avaries per si hagués fet falta? que no la va fer, pel que sembla?

Si tan poca confiança els inspira aquest primer avió o l'altre Airbus A310 -perquè són dos els avions grans per als viatges oficials, que van ser adquirits de segona mà l'any 2002 pel govern presidit per José María Aznar -per què no es deixen d'utilitzar? o es fa una revisió total que garanteixi que puguin volar sense avaries? Perquè si l'avió de recanvi era un petit, això vol dir que tampoc la segona nau inspira la confiança deguda.

El periodista que signava la notícia afegia que el Ministeri de Defensa havia pres aquesta «precaució» perquè tres anys enrere la nau va patir una avaria -per un curtcircuit- la qual cosa va fer cancel·lar un viatge al Brasil del llavors encara príncep hereu. També explicava que en un altre viatge un dels dos avions va haver de fer un aterratge imprevist per una fallada elèctrica quan portava el ja Rei des de Santo Domingo a Hondures. I, encara més, evocava, sense donar detalls, que tant el rei Joan Carles com el president Rajoy havien tingut problemes similars.

Doncs aquestes tenim. Avions d'estat per a les autoritats que no són fiables. Però al món volen cada dia molts avions de segonà ma que no pateixen tantes avaries. Total, que amb el que ha d'haver costat enviar el segon avió ben bé es podria haver amortitzat una part d'una revisió a fons. Però, no. El govern espanyol va enviar dos avions i dues tripulacions, per si el primer s'hagués avariat. Per riure... o per plorar!