L Ajuntament de Girona i el gestor d´infraestructures ferroviàries Adif han protagonitzat els darreres dies un nou episodi de desavinença arran de les obres d´urbantizació del parc Central després del projecte del tren d´alta velocitat (TAV). Aquest nou enfrontament, que no serà tampoc l´últim, ha vingut donat pel retard en l´execució dels treballs per deixar aquest espai ja totalment urbanitzat i definit.

Inicialment, aquesta darrera fase de les obres hauria d´estar acabada el proper mes d´abril però finalment no serà així i ara el nou termini acordat ente les dues parts és per a finals d´aquest any. Les principals obres no començaran fins al setembre. Tot sigui perquè el parc Central quedi perfectament urbanitzat però és evident que amb aquest nou retard els afectats seran els veïns de la zona i els de Sant Narcís, que fa ja vuit anys que pateixen les conseqüències d´uns treballs de gran envergadura. Tota obra d´aquesta mangnitud comporta molèsties i perjudicis però també és cert que aquest allargament no està del tot justificat. Adif havia insinuat que el retard venia donat perque l´Ajuntament de Girona havia decidit introduir algunes millores en el projecte. Per la seva banda, el consistori argumenta que alguns treballs no s´estaven ajustant al que s´havia acordat. En la reunió mantinguda aquesta setmana a Madrid entre el president d´Adif, Juan Bravo, i l´alcaldessa de Girona, Marta Madrenas, es van posar les cartes sobre la taula i, finalment, almenys de portes en fora, es va donar un missatge de compromís entre les dues parts per complir amb el nou calendari. Evidentment, l´Ajuntament farà bé de fiscalitzar al màxim aquest nou compromís perquè un nou retard ja seria inadmissible. Els veïns de la zona no poden suportar més retards i perjudicis.

No s´ha de perdre de vista que la urbanització del parc Central no és la que inicialment s´havia plantejat quan fa una dècada llarga es va anunciar que el TAV passaria soterrat per la ciutat. El projecte havia d´incloure una gran estació subterrània d´una arquitectura notable i singular però la crisi econòmica va fer descartar totalment aquest nou edifici. Al final, es va optar per una solució molt més viable econòmicament i força més austera. S´ha fet el que s´anomena un finger provisional que ara haurà de ser enderrocat per donar pas a una marquesina que servirà d´accés a la terminal d´alta velocitat. El proper repte serà també posar-se d´acord l´Ajuntament, Adif i un propietari particular per urbanitzar la plaça d´Espanya, que ara ocupa la terminal d´autobusos de manera provisional fins que estigui acabada la nova.