Llegeixo que el preu dels refrescos s'apuja fins al 50% a Catalunya a causa d'un impost de la Generalitat i lògicament m'esvero. Havia sentit a dir que l'impost sobre els refrescos ensucrats era petit, d'entre vuit i dotze cèntims per litre, i això em semblava que donaria quantitats molt baixes en la pràctica: quatre cèntims per llauna de 33 mil·lilitres, que és la mesura més habitual. Llavors, d'on surt aquest 50%? Miro la lletra menuda i ho descobreixo: surt d'aplicar l'impost a l'ampolla de dos litres de la cola de marca blanca d'una enorme cadena d'hipermercats, que abans de l'impost té un preu de venda de 47 cèntims. I a la qual es carrega amb un impost de 24 cèntims. Per tant, és veritat, en aquest cas l'impost suposa un increment de preu del 51% per al consumidor. Però és un dels extrems; en l'extrem contrari, la llauna de cola de marca mundialment coneguda s'apuja el 7% i la d'una beguda energètica que dona ales, el 3,5%. Comprats al súper més econòmic, és clar; al bar de la cantonada, com que el preu de base creix, el percentatge de l'impost disminueix.

Un cop fetes aquestes descobertes, la curiositat s'aparta de la xifra escandalosa del 50% (queda palès que es tracta d'un titular ganxo i d'un cop de mà al lobby de les begudes ensucrades, que ha protestat molt) i es gira cap a l'ampolla de dos litres de cola de marca blanca que abans de l'impost es venia al preu de 47 cèntims. Dos litres de refresc per 47 cèntims és més barat que la majoria d'ampolles d'aigua mineral. Què hi posen, perquè els surti tan econòmic? Que potser utilitzen aigua de l'aixeta, aquesta que per evitar-la porta tanta gent a comprar-ne de mineral en ampolles o garrafes? Posar-hi gas carbònic també deu ser un procediment simple i barat. I la fórmula secreta del gust característic deu contenir productes igualment econòmics d'aconseguir, perquè en altre cas no podrien vendre la barreja a 23,5 cèntims per litre IVA inclòs, que deu ser la meitat, o menys, quan surt de fàbrica cap a la cadena d'intermediaris.

Però hi ha consumidors per a aquest producte. Gent que veu l'anunci de la gran marca de fama mundial però compra el succedani de marca blanca perquè costa una tercera part, i la mainada s'ho empassa si és dolç i té bombolles. Heus aquí com l'impost sobre els refrescos ensucrats, que es justifica per motius de salut, en termes de percentatge castiga més les rendes modestes.