La bellesa del món no rau en les coses que esperes, sinó en les que et sorprenen. No obstant això, els dictadors d´internet t´estan dissenyant un univers a mida. Des de la seva omnisciència, t´orientaran subtilment, aplicant el nudge o empenteta de Cass R. Sunstein. El món de la informació es basava a plantejar un menú, dissenyat pel xef amb pretensions de conquerir la major clientela possible. El destinatari tenia dret a queixar-se de la imposició i a rebutjar-la.

Google i altres empreses, perquè no són entitats sense ànim de lucre, plantegen ara l´antiutopia de generar un menú per a cada client. La proposta és abraçada pels tecnòlegs com un avanç espectacular, que facilitarà l´existència dels humans desvalguts. Ni tan sols se´ls ocorre plantejar que l´oferta pugui ser errònia, o tòxica. Les benemèrites digitals no dissenyarien un producte comercial desviat, això seria com imaginar que una marca de la solvència de Volkswagen falsifiqués els seus vehicles.

La paraula clau és «personalitzar». Qui podria negar-se a aquest terme apelfat i afectuós? El seu antònim és despersonalitzar, de manera que la personalització ha de ser bona per naturalesa. Els adeptes o addictes ni tan sols es plantegen per què Google hauria de conèixer-te, quin dret té a fer-ho, d´on ha obtingut les dades que a partir d´ara constitueixen el teu retrat fidedigne i com s´atreveix a conservar-los.

Perquè una vegada «personalitzat», deixes de ser tu mateix per convertir-te en el motlle dissenyat per Google. En una investigació criminal, la teva autodefinició no tindrà valor, si contradiu el perfil invulnerable construït per la marca. Millor encara, Google pot denunciar els trets problemàtics del teu caràcter. Pel bé comú, per descomptat.

La «personalització» no pretén millorar la teva interacció amb l´entorn, sinó perfeccionar el teu aïllament. Donada la posició asfixiant de Google al mercat, ni tan sols cap la resistència. Enfront de la banalitat de les xarxes socials i altres gadgets infantils, el cercador d´internet és l´única eina essencial, la materialització del somni bibliotecari i memoriós de Borges.

Els multiversos existeixen, i estan en aquest univers. Gràcies a la «personalització» obligatòria, cada ésser humà es desenvoluparà en connexió permanent amb Google, sense enutjoses interferències de l´entorn. El restaurant únic, sota la coartada d´un menú infinit. Un nou contracte d´esclavitud, acceptat sense dir ni piu per l´esclau.