PUBLIREPORTATGE

Més del 70% dels catalans pateix la Síndrome Visual Informàtica

14.10.2015 | 07:31
Es pot lluitar contra el SVI.

Cinc consells per evitar la SVI

  • Les pantalles són ja una part ineludible de la vida quotidiana i professional, de manera que actualment és pràcticament impossible evitar l'exposició visual a aquests dispositius. Però sí que podem seguir una sèrie de consells per reduir SVI.
  • 1. Regla del 20-20-20. Apartar la mirada durant 20 segons cada 20 minuts enfocant a una distància de 20 peus (6 metres)
  • 2. Il·luminació. Evitar els reflexos a la pantalla, especialment de llums superiors o finestres. Podem emprar un filtre antirreflector a la pantalla
  • 3. Postura. L'ergonomia és bàsica per aconseguir un bon rendiment visual
  • 4. Posició de la pantalla. El monitor ha d'estar per sota de l'altura dels ulls. O la part superior del monitor a l'altura dels nostres ulls.
  • 5. Parpelleig. Forçar el parpelleig voluntari o mantenir tancats els ulls 20 segons de tant en tant. Evitar ambients molt secs per calefacció o aire condicionat.

El Col·legi Oficial d'Òptics optometristes de Catalunya (COOOC) i l'Facultat d'Òptica i Optometria de Terrassa posen en marxa la campanya 'Visió i pantalles', on s'explica com actuar per tenir una visió eficient prop i prevenir la Síndrome Visual Informàtica.

Els símptomes més freqüents són fatiga ocular, ull sec, picor i visió borrosa que pots pal·liar amb l'ajut de veritables professionals.

El retorn a la feina i a l'escola també suposa tornar a les interminables hores davant d'un ordinador, un mòbil, una tablet, un e-book, un consola .... Fins més de deu al dia! La nostra rutina diària està envaïda per tot tipus de pantalles, però, com afecten els nostres ulls?

Picor, enrogiment, sequedat o visió borrosa són símptomes directament relacionats amb la Síndrome Visual Informàtica que, segons una recent enquesta del Col·legi Oficial d'Òptics optometristes de Catalunya (COOOC), pateix fins al 70% de la població.

Passar moltes hores davant d'una pantalla pot provocar moltes molèsties, generalment temporals. Les més freqüents són: fatiga visual (49%), sequedat (27%), picor (24%), visió borrosa (20%), enrogiment (10%), llagrimeig (9%) o visió doble (2%).

I és que la majoria de la població està davant d'una pantalla més temps del recomanable, que serien unes dues hores al dia. Molt lluny de les 10 hores i mitja que passen els menors de 30 anys, de les 9,3 a persones entre 31 i 45 anys, de les 8,3 a persones de 46 a 60 anys i fins i tot de les 3,8 a persones majors de 60 anys.

Són dades extretes d'una enquesta online que el COOOC ha realitzat recentment sobre una mostra de 1.400 persones entre els 14 i 70 anys a Catalunya. "Són xifres escandaloses", explica Alfons Bielsa, president del COOOC.

Coneix els símptomes

"Les pantalles obliguen a que els nostres ulls han de fer un esforç constant en unes condicions extremes que, en molts casos, es tradueixen en una sobrecàrrega fruit de les hores que vam passar enfront d'elles. Més de les recomanades ". Segons alguns estudis, entre al 50% i el 90% de les persones que exposen els seus ulls a una pantalla més de dues hores al dia tenen molèsties visuals que formen part de la Síndrome Visual Informàtica (SVI). Per corregir aquest problema, Novòptica Girona t'ofereix les solucions.

Temps, però també distància, il·luminació i parpelleig
Per veure de prop, els ulls realitzen dues funcions bàsiques que permeten enfocar els objectes a distàncies curtes: la convergència i l'acomodació, per les quals es produeix la visió binocular, integrant les dues imatges (una de cada ull) en el cervell, on es produeix la visió. "Una visió nítida no equival a una bona visió", segons Lluís Bielsa. "Hi intervenen una llarga llista d'elements que cal tenir en compte".

Els dispositius electrònics poden revelar problemes de graduació visual que havien passat inadvertits, com miopia, hipermetropia, astigmatisme o vista cansada. "Podem no notar la necessitat d'ulleres en realitzar altres activitats, però l'esforç addicional que suposa mirar una pantalla sense correcció òptica, provocarà més símptomes de fatiga ocular". Així mateix, "passar moltes hores davant d'una pantalla també pot causar l'aparició o la progressió del problema visual a llarg termini".

Des d'una perspectiva visual, tots els dispositius electrònics són similars, ja que tenen pantalles que s'il·luminen, que mirem des d'una distància molt curta ia les que fixem la vista molta estona. SVI es redueix quan disminuïm el temps d'ús, però també hem de tenir en compte tres factors: distància, llum i parpelleig.

Mirar a una distància molt curta provoca un esforç superior d'enfocament a l'empleat en la visió de lluny. Segons Joan Gispets, "la visió humana està dissenyada per veure bé de lluny. Fa només un segle, la majoria de la població realitzava molts treballs a l'aire lliure, en espais oberts, que requerien visió de lluny i amb els quals els ulls estaven relaxats gairebé durant tot el dia ". En poc temps, la nostra activitat visual ha canviat molt. "Mirar una pantalla de prop i durant tantes hores seguides suposa que nostre sistema òptic està realitzant un sobreesforç molt important".

En els mòbils i les tablets, el factor de la distància és primordial. La mida de la pantalla i de la lletra és més petita, i això ens indueix a apropar-nos encara més.


L'estat visual



  • Per mitigar els efectes de la síndrome visual informàtic és convenient acudir a l'òptic optometrista per sotmetre'ns a un examen visual i així descartar l'existència d'algun problema visual inadvertit o senzillament per actualitzar la graduació de les nostres ulleres o lents de contacte. A més a més, ell ens assessorarà en quines són les condicions millors de treball per evitar qualsevol simptomatologia relacionada amb l'SVI.

Mirar a una pantalla també suposa mirar una font de llum molt fort no natural de forma directa. "Cada vegada fem servir una llum menys semblant al sol, per la qual cosa els nostres ulls han d'esforçar més, d'aquí la fatiga visual". D'altra banda, aquests dispositius emeten una llum led blava que, encara que redueix el consum energètic, al llarg termini pot provocar danys en les cèl·lules de la retina, no es regeneren.

Els reflexos a la pantalla també dificulten la visualització de textos i imatges i poden provocar estrès visual. En un monitor apagat "hem d'assegurar que no apareixen centelleigs o imatges reflectides en el fons negre. A més, les pantalles amb massa contrast o brillantor també duen a tensionar el sistema visual ".

Pel que fa al parpelleig, quan passem moltes hores davant d'una pantalla, disminueix i, per tant, també la secreció lacrimal. "Es una mirada fixa que augmenta molt l'evaporació de la llàgrima, donant lloc a sequedat ocular i causant picor i coïssor, entre d'altres símptomes". En aquestes circumstàncies, es redueix en més d'un 50%. Quan una persona parla parpelleja fins a 25 vegades per minut. Aquesta freqüència, davant d'una pantalla d'ordinador, pot arribar a reduir fins a només 5 vegades per minut.

Joan Gispets també assenyala que "aquest parpelleig es produeix, a més, quan la superfície ocular ja porta uns segons sense llàgrima". A això afegeix que "no només es tracta de parpellejar més, sinó millor, perquè les persones usuàries d'ordinador o d'un altre tipus de pantalles, quan parpellegen, ho fan de forma incompleta".

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema