Potser, a vegades, reaccionem massa tard. A principis d´estiu, un terrible accident a Caldes de Malavella acaba amb sis menors ferits i la mort d'una nena de sis anys. El fet produeix una sèrie de reaccions a diferents administracions d´arreu de l'Estat. A les de comarques gironines, les peticions d´informació al Departament d´Interior es multipliquen.

A partir d´aquí, governs locals i autonòmics han revisat els requisits mínims per garantir la seguretat dels usuaris d'aquestes atraccions. La calor i les festes majors són el lloc propici per a aquestes instal·lacions, i els consistoris, els que n´han d´autoritzar l´ús, van amb peus de plom. Els fets del passat 7 de maig al municipi de la Selva no s´obliden fàcilment.

El passat 25 de juliol, el Govern autonòmic de Mallorca va acordar una col·laboració amb l´Associació de Castells i Jocs inflables de Mallorca per garantir la seguretat de les instal·lacions mitjançant la formació de professionals que es dediquin en el muntatge d´inflables. Una comunitat autònoma que ja va reaccionar just cinc dies després de l´accident mortal de la Selva, el 12 de maig, quan el responsable de la direcció general d'Emergències i Interior, Pere Perelló, va enviar cartes als ajuntaments de les illes per recordar-los la normativa autonòmica en vigor sobre els requisits bàsics d'autorització d'aquests equipaments. L´objectiu, «proporcionar tota la informació tècnica i legal necessària per aconseguir la màxima seguretat en el funcionament de les activitats que necessiten llicència municipal per al seu desplegament».

L'ajuntament de San Sebastián de los Reyes, a la Comunitat de Madrid, també va augmentar el juny passat les mesures de seguretat exigides per la instal·lació d'aquest tipus d'atraccions de vent. Els nous requisits del municipi madrileny, vigents a partir de la modificació, estableixen l'obligatorietat de demostrar les revisions, un perímetre mínim de seguretat de dos metres, una protecció exterior per atenuar les caigudes, així com l'obligatorietat de tenir un monitor que supervisi l'atracció. El govern d'aquesta administració madrilenya apunta que aquesta mesura és a causa de la manca de normativa específica sobre mesures de control en l´àmbit estatal. Recentment, un altre consistori madrileny, Fuenlabrada, també va seguir el mateix camí i va crear un protocol per la policia municipal per endurir els requeriments d´instal·lació.

Ajuntaments del País Basc van prendre accions semblants. Concretament, a Vitòria van revisar les normes de seguretat dels castells inflables. «A conseqüència de l'accident a Catalunya, demanem als inflables la mateixa regulació que les atraccions de fires (barraques). No és molt diferent, però la normativa és més estricta», informaven fons del govern municipal al diari Notícias de Álava. A través d'aquestes mesures, les autoritats de la localitat van començar a sol·licitar nous requeriments (la revisió anual a les atraccions, el certificat d'assegurança de la responsabilitat civil i el certificat instal·lació) que s'afegien als ja existents en la matèria.

Uns paquets de mesures als que s´han de sumar les recomanacions de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU). L'associació reclama a les administracions un increment de les normes de seguretat exigides per la instal·lació d´inflables, demanant nous requisits respecte al disseny, la fabricació i fixació de les atraccions. El tècnic del departament jurídic de l'Unió de Consumidors de Catalunya (UCC), Xavier Torrent, explica: «Pel que fa al compromís de les administracions a revisar les mesures de protecció d´aquestes atraccions, hi estem d´acord al 100%. La llàstima d´aquests casos és que fins que no passa una desgràcia d´aquest calibre, no se solen accentuar els compromisos per part d´elles».

Cossos policials, serveis d'emergència i bombers a l'accident mortal de Caldes de Malavella. Marc Martí.

Preocupació a Girona

Segons el director dels Serveis ­Territorials d'Interior a Girona, Albert Ballesta, molts ajuntaments gironins tenen una preocupació creixent a l'hora d'atorgar llicències per la instal·lació d'aquests equipaments en festes d'AMPA, casals d'estiu o festes majors. Arran de l´incident, «hi ha hagut molts ajuntaments que ens han preguntat sobre quina era la normativa i sobre quin procediment havien de seguir», comenta Ballesta. I és que, segons la normativa vigent, són els municipis els encarregats de facilitar les llicències per la instal·lació de castells inflables. En aquest sentit, l´advocat de les famílies de les víctimes a Caldes, Carles Alabau, va assegurar, el passat 11 de juliol, que demanaria un informe tècnic per estudiar la possibilitat que les administracions haguessin actuat de manera negligent en l'accident mortal. L'informe hauria de servir per estudiar si el delicte d´homicidi imprudent es va produir, també, per una manca de control i regulació administrativa.

Proposició al Congrés

Les reaccions arriben fins al Congrés dels Diputats. El PSOE va presentar, el passat 17 de juliol, una proposició de llei per elaborar, en un termini màxim de sis mesos, una normativa bàsica que reguli la fabricació, el manteniment i la instal·lació dels equipaments de jocs inflables, parcs de boles i altres centres d'oci infantil.

«En l'actualitat, és cada municipi qui estableix els permisos i les normes que s'han de seguir per la instal·lació dels jocs» destacaven els diputats Miguel Ángel Heredia i Sonia Ferrer, firmants del document.

Els socialistes també va reclamar unes normes d'higiene adequades per la vulnerabilitat del públic i un nombre mínim de monitors en relació al nombre de nens que accedeixin a les instal·lacions. Potser, a vegades, reaccionem massa tard.