Un equip docent de tres universitats catalanes ha creat el primer portal d'Internet destinat a l'autoaprenentatge d'anglès de forma oberta i gratuïta per tota la societat, pensat especialment en la comunitat universitària. L'entorn virtual Quantum LEAP, pioner a Europa, està adaptat a l'Espai Europeu d'Educació Superior, més conegut com a Pla Bolonya, en què l'autovaloració de l'alumne agafa importància.

L'usuari d'aquest portal podrà enregistrar la seva producció oral i escrita, portar un control de les activitats, autoavaluar-se i mantenir un contacte constant amb els altres usuaris per compartir l'aprenentatge. Els continguts són accessibles des del nivell B1 fins el C1 d'usuari expert.

La coordinadora del projecte, Elisabet Árnó, de la Universitat Politècnica de Catalunya, ha destacat la implicació de professorat de diferents universitat catalanes per unir esforços i coneixements en aquesta iniciativa que s'ha estat preparant des de l'any 2003 'per arribar més enllà de l'aula'.

El portal www.quantumleap.cat (Learning English for Academic Purposes) és un espai virtual format per material multimèdia creat perquè l'usuari que ja té un nivell bàsic d'anglès pugui millorar la seva capacitat de comunicar-se oralment i per escrit amb la primera llengua del món. Una de les professores de l'equip de la Universitat de Lleida, Lourdes Armengol, ha explicat que l'objectiu és 'que els estudiants incorporin l'anglès més enllà de l'aula'.

Enric Llurda, també membre de l'equip del projecte, ha explicat que l'entorn d'aprenentatge és 'altament flexible, i s'ajusta al nivell, gustos i preferències de l'usuari'. El web inclou mòduls de formació i un espai personal on l'alumne pot guardar tot el què vagi fent. Llurda ha destacat l'aprenentatge 'autònom' de l'usuari a través de vídeos, àudios i textos de temàtiques diverses. Els treballs que faci l'alumne també els pot enregistrar i compartir-los amb els altres usuaris. Tot plegat, 'sense seguir cap ordre', només el dels gustos i en funció del nivell de cadascú, ha destacat Llurda.

La iniciativa no té cap referent semblant a Europa, sobretot en sistemes d'autoaprenentatge, per això ha estat una proposta pionera que ha rebut el finançament de la Generalitat de Catalunya i les tres universitats implicades. Per treure'l a la llum han calgut 7 anys de treball.