S'esperava que Facebook presentés la seva reforma més ambiciosa a l´f8 i així ha estat. El fundador de la xarxa social més popular del món -amb 800 milions d'usuaris recentment confirmats-, Mark Zuckerberg, ha anunciat un nou perfil, un resum de la vida de l'usuari i un nou sistema d'integració d'aplicacions.

Mark Zuckerberg ha pres nota que per impactar en el món de la tecnologia no ve malament una mica de carisma i ha tractat de treure-ho a la llum a San Francisco, amb més o menys fortuna, des del mateix començament de la conferència f8 de Facebook per a desenvolupadors.

L´imitador de Zuckerberg a 'Saturday Night Live', Andy Samberg, ha estat l'encarregat de donar el tret de sortida a l'esdeveniment. Quan tothom esperava al jove CEO, el còmic ha saltat a l'escenari, ha deixat anar alguns acudits i després ha cedit el torn a l´imitat.

El creador de Facebook ha començat aleshores a presentar interessants novetats per a la xarxa social, intercalant pel camí algun acudit preparat que, tot sigui dit, no ha aconseguit despertar més que algunes rialles tímides però no els crits i riallades que aconseguien en el seu moment altres CEO amb jerseis negres de coll de cigne.

Zuckerberg ha mostrat el que serà el nou perfil de Facebook. Aquest nou perfil destaca per ser molt més cridaner a la vista, amb fotografies de major grandària, i mostrar un complet resum de la vida de l'usuari. Aquesta nova funció es denomina 'timeline' i permet que l'internauta accedeixi a qualsevol detall del seu passat amb un sol 'clic.

Durant la presentació del 'timeline' el CEO de Facebook ha mostrat un vídeo de les seves possibilitats, que ha suposat la part més espectacular de tota la presentació. Zuckerberg ha deixat que la principal diferència entre el 'timeline' i el mur és que el primer és tota la vida de l'usuari a Facebook. Tota.

Del 'timeline' Zuckerberg ha passat a Open Graph, el millorat sistema d'integració aplicacions de Facebook. Sense aprofundir en la seva naturalesa, el CEO de Facebook ha comentat que es tracta d'un sistema que permet una major integració de les aplicacions amb Facebook i amb el sistema. La intenció és que la xarxa social pugui ser el centre de control d'aplicacions internes i externes i que a més el resultat sigui menys intrusiu per altres usuaris.

Un cop anunciat, Zuckerberg ha comentat les seves possibilitats de control al mateix temps que presentava el nou Spotify a Facebook. Juntament amb el CEO de la companyia musical per 'streaming', Daniel EK, tots dos han mostrat com Spotify interactua amb la xarxa social.

Els usuaris poden reproduir la música directament des de Facebook, mantenint l'aplicació de Spotify en segon pla. La idea és compartir amb els contactes la música i que sàpiguen el que s'escolta. Els usuaris poden escoltar la música que reprodueixen els seus amics al mateix temps i manejar la xarxa social com si fos un "comandament a distància" d´Spotify. Una idea interessant i ambiciosa però que no sorprèn: que Facebook sigui el centre de control de la nostra vida virtual.

Des d´Spotify han insinuat que el servei és gratuït però té trampa. En realitat serà igual de gratuït que fins ara, és a dir, amb limitacions de temps i nombre de reproduccions passat cert temps després de la creació del compte. Després, cal pagar les quotes de Spotify.

Després de la música ha estat el torn de el vídeo. Netflix arriba a Facebook però només a Amèrica Llatina i Canadà. Zuckerber ha presentat la integració del servei, que es limita al fet que els contactes puguin veure que sèries i pel•lícules veuen els seus amics. Aquest servei començarà la setmana que ve i s'espera que aviat arribi a més territoris.

El nou Open Graph també permet que serveis de notícies puguin interactuar millor amb Facebook i el seu 'timeline'. Ara, és possible que pàgines com Yahoo! creuen serveis personalitzats de notícies arran del que fan altres contactes i també integrar l'activitat al 'timeline'.

Les idees de Facebook semblen interessants però el control sobre la música, els vídeos i les notícies resulta menys ambiciós del que apuntava en un primer moment. Caldrà deixar que passi el temps per veure com les diferents empreses utilitzen la nova integració per millorar els seus serveis i fomentar l'intercanvi de continguts per potenciar el consum, que al final és del que va tot això.