Exportar és una de les millors receptes en temps de crisi. Ho repeteixen els experts i ho confirmen les dades. En plena crisi econòmica, els exportadors gironins tancaran el 2010 com el segon millor any de la història en volum de vendes a l'exterior. Tots els principals sectors i la majoria de mercats de destí han contribuït a la millora. Ho va explicar ahir la Cambra de Comerç de Girona, que indica que les previsions per al 2011 són positives.

Tal com va avançar Diari de Girona dissabte passat, les exportacions gironines creixien, fins a novembre, a un ritme anual del 15%. Les perspectives de tancament d'any són optimistes, ja que tant a l'octubre com al novembre els creixements van ser més d'un 25% superiors als mateixos mesos de l'any anterior.

Tots els princials subsectors industrials gironins han millorat els registres exportadors en termes anuals. Entre aquests, hi ha els aparells i material elèctric (que han incrementat les exportacions en un 68%, sobretot gràcies a la venda de fil de coure), els filaments sintètics (amb un augment del 29%) o els productes farmacèutics (amb una alça del 26% de les exportacions).

No obstant això, el carni continua essent el sector amb major pes exportador de l'economia gironina. Concentra més d'un 25% de les vendes a l'exterior i acumula un creixement anual del 5,4%.

Pel que fa a mercats de destí, Europa concentra el 86% de les exportacions gironines, sobretot França (41,2 per cent). En qualsevol cas, els mercats que registren un creixement més alt són països europeus de fora la Unió Europea, com Suïssa o Rússia. També guanyen pes les vendes a països llatinoamericans com Xile, Argentina, Brasil i Mèxic. En qualsevol cas, la seva aportació al conjunt és encara baixa; les exportacions a Europa aporten més de 13 dels 14 punts de creixement anual.

El que no quantifiquen les estadístiques de la Cambra són les exportacions de serveis (enginyeries, consultories o serveis informàtics per exemple), tot i que la tendència a créixer és elevada, d'acord amb les consultes ateses per la corporació gironina.

Els responsalbes de la Cambra de Girona van presentar el seu Programa de Promoció Internacional de cara al 2011. El PAI preveu missions empresarials directes per a la prospecció i identificació de contactes comercials en nous mercats no comunitaris, exposicions a fires internacionals, missions de compradors estrangers, trobades empresarials, cursos de formació, i programes de suport a nous exportadors.