06 de juny de 2017
06.06.2017

Usuaris de tren de Portbou i Cervera s'uneixen per reclamar millores al servei

Representants de les dues associacions, la francesa i la catalana, es van reunir el dissabte passat per tal de preparar iniciatives conjuntes de pressió a les companyies ?Demanen coordinació dels trens, més freqüència i preus econòmics

06.06.2017 | 08:46
Representants de les dues associacions coordinant horaris de trens.

Usuaris de trens d'ambdues bandes de la frontera es van trobar dissabte per treballar plegats en iniciatives que permetin pressionar per a la millora del servei a la companyia Renfe i l'homòloga francesa SNCF. Reclamen principalment una coordinació entre els trens a la frontera, millors preus i freqüències. Afegeixen propostes com un tren transfronterer diari a la costa que anomenen tren Walter Benjamin en homenatge al filòsof que va morir a Portbou fugint dels nazis.

L'Associació d'Usuaris del tren Perpinyà-Cervera-Portbou i Defensem el Tren són les dues entitats que es van trobar dissabte. Coincideixen que el tren és bàsic per a les poblacions a tocar la frontera. Es convertirien en «pobles menors» sense aquest vehicle de transport. Per proximitat, els veïns solen moure's per feina i oci a ambdues bandes de la frontera. Per això consideren que el tren és un servei bàsic.

Les dues entitats tenen previst mantenir una col·laboració i coordinar les accions que es puguin portar a terme. Apunten que fer una bona connexió tindria un preu insignificant, en comparació amb el cost que ha suposat l'alta velocitat.

A algunes hores, quan arriben els trens de Cervera, els de Portbou ja han sortit, per exemple. O quan arriba el tren espanyol a les vuit del vespre a Cervera, el francès ha sortit fa vint minuts, obligant els viatgers a dormir allà. El portaveu de Defensem el Tren, Josep Loste posa de manifest que per als usuaris és inimaginable que això passi.

Millorar la línia

Creuen que no hi ha hagut voluntat de millorar la línia ferroviària. Des de l'Associació francesa d'usuaris, el portaveu, Mathieu Faye, va estudiar documents que suggereixen un acord entre l'Estat i TPFerro, que va aconseguir la concessió del tram Figueres-Perpinyà, per no implantar el canvi d'ample a la línia convencional i així afavorir el TAV.

En els darrers mesos han aconseguit que es mantingui el tren a París els caps de setmana després de les reclamacions dels usuaris. Tornarà aquest estiu, el 8 de juliol, però les associacions estan preocupades perquè diuen que els bitllets del dissabte encara no es poden reservar. «Perdem l'oportunitat de tenir bons preus», es queixen. El tren és una connexió històrica que a finals d'any estava previst que desaparegués.

Preus assequibles

Els preus són un dels seus cavalls de batalla. Esperen que els trens transfronterers es posin a preus assequibles i que es puguin obrir quan viatgen buits. També aporten propostes com la creació d'un tren diari per al tram de la costa. Fins i tot proposen que es digui tren Walter Benjamin que va arribar el setembre de 1940 fugint i va morir a la població.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
Enllaços recomanats: Premis cinema