L'Arxiu Municipal de Roses mostra aquest mes des del web l'expedient de construcció de la carretera del Port de Roses que data del 1931 i que va suposar un canvi dràstic del front de mar. El document s'ha exposat com a document del mes. Les cases situades a primera línia van veure la construcció d'un nou vial, més ample, que els separava d'un mar que havien tingut fins aleshores a tocar.

Als anys vint del segle passat, el creixement del port féu necessària la construcció d'una carretera de servei per a comerciants i armadors, ja que Roses era la porta de sortida de les mercaderies i fruits de gran part de les comarques gironines més septentrionals i necessitava dotar-se d'infraestructures clau per no quedar enrere respecte d'altres ports catalans.

Fins a l'any 1930, els grans carruatges havien de passar pel carrer de Davant o carrer del Doctor Jaume Pi i Sunyer, massa estret i transitat, i travessar el no menys complicat gual de la riera dels Ginjolers.

El vial que es va construir va canviar per sempre la visió tradicional de les postals i fotografies del tombant del segle XX. Aquest va ser el cas, sobretot, de la casa de la família Pi i Sunyer, situada a la plaça de la Constitució, a tocar de l'aigua i construïda entre 1876 i 1877. El nou vial de l'Estat obligà el catedràtic August Pi Sunyer a redactar un projecte d'alineació parcial de la seva finca. En el projecte es dibuixa, sobre tela, la nova alineació de la casa i la seva galeria respecte a la nova carretera entre la casa i el mar.

El projecte s'afegia al llarg procés urbanístic i judicial entre la família i l'Ajuntament per la situació de la casa al mig de la plaça. Aquest conflicte acabaria amb l'enderroc de la casa l'any 1940, tot aprofitant l'exili dels seus propietaris i la màniga ampla que tenien les autoritats rosinques vencedores de la guerra, remarca l'arxiu.