L’Ajuntament de Reus va anunciar ahir que portarà a la Fiscalia l’incendi mortal en el qual la matinada de dilluns va morir una dona, de 81 anys i en situació de vulnerabilitat i que tenia el subministrament elèctric tallat des de feia uns dos mesos. Una espelma apunta com a causa de l’incendi. El consistori emprendrà les accions legals perquè, segons el seu criteri, la companyia no va comunicar que tallaven el subministrament d’electricitat en el domicili en què va morir la dona.

L’alcalde de Reus, Carles Pellicer, va assegurar que la companyia Gas Natural hauria «incomplert» la Llei 24/2015, que regula que les companyies de subministraments bàsics han de comunicar als serveis socials municipals si van a tallar el servei per manca de pagament. L’Ajuntament ja ha portat el cas davant l’Agència Catalana de l’Energia, que ha obert un expedient informatiu i Pellicer va assegurar així que portarà el cas a la Fiscalia amb «totes les proves que tenim». «No permetrem actuacions irregulars que, per no complir la llei, posin en risc la vida de ciutadans», va assegurar. Pellicer va instar les companyies de llum i gas a posar-se les piles perquè és «urgent» que s’adhereixin als mecanismes impulsats per les administracions per combatre la pobresa energètica.

A la família afectada l’atenien des del 2013 i consta que vivia una néta amb la víctima, de 81 anys, i el consistori ja els havia eximit de pagar l’aigua perquè l’empresa municipal Aigües de Reus va comunicar els impagaments i es va activar el protocol. La «falta de comunicació» en el cas de l’electricitat va impedir que la família entrés en l’anomenat circuit de protecció de persones vulnerables, va lamentar la regidora de Benestar Social, Montse Vileia.

Així, va demanar que es millorin els protocols, ja que de totes les companyies d’electricitat només tres han proporcionat llistats de persones en aquest risc de vulnerabilitat i de forma molt irregular.

Una treballadora social visitava la família i l’última vegada va ser el passat 3 de novembre, encara que no van poder contactar amb ella.

Per la seva part, el Govern català va enviar ahir un requeriment a Gas Natural perquè aclareixi si, tal com assegura l’Ajuntament, va tallar la llum a la dona . «Si no acredita que ha actuat de manera correcta, d’acord amb la llei, òbviament que començarà a incoar-se el corresponent expedient sancionador», va afirmar el conseller d’Empresa, Jordi Baiget. El conseller va expressar el seu condol i va dir que el seu departament està «en contacte directe» des de dilluns amb l’Ajuntament. A banda, Baiget va afegir sobre les informacions de la dona que es tractaria «d’un cas complex des del punt de vista de l’atenció social perquè es donava una situació de família desestructurada». La companyia té cinc dies per respondre. Les multes per incomplir la normativa oscil·len entre els 10.000 i els 100.000 euros, en els casos més greus. Fins ara, la Generalitat ha fet 195 denúncies per incompliments de la llei, de les quals 115 han derivat en la incoació d’expedients. Ja hi ha 74 propostes de sancions i, d’aquestes, 18 s’han notificat a les empreses.

També el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, va obrir una investigació d’ofici sobre l’actuació de tots els agents implicats en el cas. El Síndic, que va considerar que es tracta d’una «víctima de pobresa energètica», vol identificar «quina és la companyia comercialitzadora del subministrament elèctric afectada pel cas i quin és el protocol seguit».

Finalment, des de l’Aliança contra la Pobresa Energètica, la seva portaveu, Maria Campuzano, va demanar a la Generalitat una «sanció exemplar» que arribi fins al milió d’euros per a l’empresa. Campuzano va remarcar que els incompliments de la llei contra la pobresa energètica «no són casos aïllats» i va lamentar que les sancions imposades fins ara només hagin estat lleus, d’uns 10.000 euros, quantitat «que no significa res per a les empreses», va afegir.

Comunicat de Gas Natural

Gas Natural Fenosa va assegurar que l’àvia no estava inclosa a la relació de clients vulnerables que l’Ajuntament reusenc els comunica. La companyia, que va lamentar la mort, va assegurar que s’ha posat a disposició del consistori, amb qui té, des del 2014, un canal exclusiu de gestió amb els serveis socials per poder atendre conjuntament els casos de vulnerabilitat. En el cas de Reus, assegura que té vigent i en ple funcionament aquest procediment i que un total de 150 clients vulnerables han estat atesos a través d’aquest mecanisme: 6 al 2014, 56 al 2015 i 88 aquest 2016. Gas Natural va assegurar que als clients vulnerables que l’Ajuntament de Reus els comunica no els tallen el subministrament, i que l’àvia de 81 anys no apareixia al llistat. «La companyia no disposava d’informació relativa a la seva situació de vulnerabilitat», van manifestar.