El jutge del cas Pujol, José de la Mata, instruirà la causa del 3% a Catalunya després d'acceptar la inhibició d'un jutjat del Vendrell, en entendre que la trama investigada va poder concedir adjudicacions irregulars d'obra pública per un total de 175 milions d'euros a canvi de comissions per a CDC.

Per acceptar la competència de l'Audiència Nacional, De la Mata explica en la seva resolució, a la que ha tingut accés Efe, que la xarxa del 3% va poder alterar «l'economia nacional» d'acord amb les 24 adjudicacions d'obra que s'investiguen i que es calcula ascendirien uns 175 milions.

«Aquesta quantitat superior als 175.000.000 euros, encaixa còmodament en els criteris orientadors fixats jurisprudencialment en la matèria per fixar la competència» de l'Audiència Nacional, indica de la Mata en explicar el principal motiu pel qual assumeix la causa que instruïa el jutjat número 1 del Vendrell sobre una suposada trama per finançar a Convergència Democràtica (CDC) amb comissions d'adjudicacions públiques.

Les «donacions» o comissions per aquestes adjudicacions es creu que van ascendir al milió d'euros i De la Mata entén que la «suma total de les adjudicacions presumptament irregulars» porta a deduir «l'impacte al mercat de la maniobra criminal», que va sostreure «als legítims aspirants a aconseguir contractes d'obres i serveis».

«L'economia nacional, per tant, es va poder veure alterada pel volum de contractació que va quedar fora de les regles del Dret i la justa i lliure competència, per ser assignada malintencionadament a canvi de donacions per al partit polític CDC i de prebendes personals», assenyala l'acte.

Alt nombre d'investigats

Al criteri econòmic, De la Mata afegeix altres per acceptar la competència com la complexitat deriva de l'alt nombre d'investigats i societats, així com la necessitat d'enviar comissions rogatòries a l'estranger, de realitzar pericials «complexes» i de revisar la gestió de la contractació pública en diferents administracions.

A tot això afegeix el que els fets s'hagin produït en diferents províncies catalanes, en «una estratègia concertada entre desenes de persones, la qual cosa aconsella una jurisdicció única per manejar l'assumpte en la seva globalitat».

Recorda que en aquesta causa s'investiga «una conducta sistemàtica, estructural i organitzada de manipulació de la contractació pública a gran escala i de vulneració dels principis bàsics rectors de l'assignació de cabals públics, al llarg de molts anys».

Tot això amb participació «d'un partit polític de govern (CDC), fundacions (CATDEM i FORUM) i de múltiples institucions públiques (Generalitat de Catalunya, Ajuntament de Barcelona, Consorci d'Educació de Barcelona, BIMSA, Infraestructres.Cat entre d'altres).