Ser el propietari d'un Opel Astra a Blanes surt molt més car que disposar d'aquest vehicle a Maià de Montcal. El cost de l'impost de circulació que abonen un cop a l'any els conductors presenta grans diferències segons el municipi on es paga el tribut. Uns contrastos que poden arribar a ser de fins a 23,86 euros en els turismes de gamma mitjana.

D'aquesta manera, un veí de Maià de Montcal abonarà 44,30 euros per un turisme d'entre 8 i 11,99 cavalls fiscals -una de les tarifes més barates de tota la província-. Un blanenc que disposi del mateix vehicle haurà de rascar-se molt més la butxaca ja que haurà de pagar 68,16 euros per liquidar el mateix tribut.

Blanes, Cassà de la Selva i Arbúcies són tres dels municipis de la província de Girona amb una tarifa més elevada (68,16 euros) per a vehicles mitjans com un Ford Focus, un Seat León o un Peugeot 308. Aquests municipis no només tenen les tarifes més elevades de la demarcació, sinó també de l'Estat espanyol ja que igualen el cost del tribut en les capitals de província més cares, que són Osca, Palma de Mallorca i Castelló.

A l'altre costat de la balança se situen els municipis on aquest impost és més econòmic. És el cas d'Esponellà (46,01 euros per un cotxe mitjà), Argelaguer ( 51,53 euros), Campllong (48 euros) o Capmany (52 euros). De fet, les tarifes més econòmiques es registren en els municipis més petits de la demarcació. Aquestes xifres es desprenen de les dades incloses en les balances fiscals dels municipis analitzats corresponents als anys 2010 i 2011.

Diferències de preu

La ciutat de Girona és actualment la desena capital de província de l'Estat espanyol amb un impost de circulació per vehicles de gamma mitjana més car (65,68 euros). Així ho recull un informe d'Automobilistes Europeus Associats que ho denuncia. No obstant, hi ha molts municipis de la demarcació que superen la tarifa de Girona com ara Banyoles (68,16 euros), Figueres (67,80 euros) o Anglès (68 euros). Les diferències s'incrementen si es comparen aquestes tarifes amb les que imposa l'ajuntament de Melilla, on un Seat Ibiza només paga 17,04 anuals,quasi quatre vegades menys que a la ciutat de Girona. Davant d'aquests contrastos, l'associació d'automobilistes europeus denuncien que existeixen autèntics "paraïsos fiscals" pel que fa a l'impost de circulació.

Les diferències encara són més grans en els vehicles de luxe. D'aquesta manera, el propietari d'un Mercedes R320 -que supera els 20 cavalls fiscals- paga a la ciutat de Girona 224 euros. El mateix tribut a Esponellà baixa fins als 151,20 euros.

La normativa obliga els ciutadans a pagar aquest impost en la localitat on estan empadronats. Això fa que molta gent, malgrat no viure en la seva ciutat d'origen, continuï abonant el tribut en aquest municipi per estalviar-se diners.

Més contrastos

Les diferències entre municipis també es produeixen en les motocicletes. Així, el propietari d'una motocicleta de més de 500 centímetres cúbics paga a Girona 58,84 euros. En canvi, a l'Escala el mateix tribut val 47,27 euros. La distància encara és més elevada si es compara amb Melilla, on el propietari d'una motocicleta d'aquestes característiques abona 15,15 euros en aquest concepte.

Aquest impost s'aplica a l'Estat espanyol des de fa dinou anys i genera uns ingressos anuals de més de 2.000 milions d'euros que van a les hisendes locals, segons calcula Automovilistes Europeus Associats.

La normativa vigent permet a cada consistori fixar de forma lliure la seva tarifa dins d'uns marges. Segons denuncia aquesta ?associació en un comunicat "aquesta facultat discrecional ha donat lloc que es generin a Espanya paraïsos fiscals en relació amb el pagament d'aquest impost municipal".

El cavall fiscal és una unitat que indica la càrrega impositiva que s'aplica a un vehicle. Fins fa uns anys, l'impost de circulació estava relacionat amb la potència del motor, però actualment s'obté a partir de la cilindrada i el número de cilindre del vehicle a través d'una fòrmula. En tenir només en compte la cilindrada, aquest càlcul pot penalitzar als motors dièsel.