Segueix-nos a les xarxes socials:

Inspeccions policials pactades en locals d'oci nocturn per fer complir les normes

La Fecasarm celebra aquesta metodologia perquè evita generar alarma entre els clients dels establiments

Inspeccions policials pactades en locals d'oci nocturn per fer complir les normesxavier pi/acn

Passen pocs minuts de les deu del matí. Dues agents de paisà dels Mossos d'Esquadra aparquen el cotxe davant la discoteca Palazzo, situada a la carretera que va de Figueres al Far d'Empordà. El local fa poc més d'un any que va obrir portes, funciona els caps de setmana i té un aforament per a 812 persones.

Quan les agents truquen a la porta, les obren el propietari i el director de la discoteca. Ja saben que vénen perquè uns dies abans els Mossos d'Esquadra els han trucat, dient-los que hi hauria una inspecció. Les dues agents s'identifiquen, ensenyant la placa policial, i passen a dins.

A partir d'aquí, i durant gairebé dues hores, les agents inspeccionen el local a consciència. Primer, miren que al costat de l'entrada hi hagi tots els rètols preceptius (com ara els horaris o la prohibició d'entrada a menors de 18 anys). A partir d'aquí, la inspecció se centra en comprovar que les portes d'emergència no estiguin travades i que els llums de seguretat -en cas que se n'anés l'electricitat- funcionin correctament.

Un cop fet això, arriba el torn d'examinar la documentació. Entre d'altres, es demana la llicència d'obertura, l'assegurança i els plans de seguretat de la discoteca. A més, també es comprova que el local tingui contractat personal de seguretat (és obligatori quan l'aforament és superior a 500 persones).

Inspeccions com aquesta resulten habituals arreu de les comarques gironines, i sobretot al litoral de la Costa Brava. No debades, s'acumulen més de 200 discoteques i locals d'oci nocturn a la demarcació. Per això la policia autonòmica realitza les inspeccions periòdiques, ja sigui de nit, amb la música sonant i la pista plena, ja sigui de dia i avisant prèviament al propietari. L'objectiu és el mateix: evitar que hi hagi incompliments que puguin posar en perill la seguretat dels qui surten de festa. Al llarg de tot el 2012 i fins aquest abril, els agents han fet unes 160 inspeccions. I en un de cada cinc casos, el local ha rebut una multa. La majoria, per incomplir la llicència, allargar horaris sense permís o no tenir personal de seguretat.

Una trentena de multes

Al llarg del 2012 i al llarg d'aquest 2013 d'any, el Departament d'Interior ha interposat una trentena de multes contra discoteques i locals d'oci nocturns de les comarques gironines (grup que inclou bars musicals, cafès-teatre, cafès-concerts i sales de ball).

Això suposa que, de mitjana, una de cada cinc inspeccions acaba amb l'obertura d'un expedient sancionador (durant aquest període, els Mossos d'Esquadra n'han fet unes 160). Entre els incompliments més recurrents hi ha no ajustar-se a la llicència (per exemple, un bar musical que no té permís per ser-ho), no tenir vigilants de seguretat o controladors d'accés quan s'hi està obligat, allargar horaris, manca d'alguns rètols o tenir deficiències a les portes d'emergència (com ara pilots fosos).

A l'hora de sancionar, el reglament és clar. Així, per exemple, una falta lleu (com no tenir un rètol que sigui obligatori) comporta una multa d'entre 300 i 1.500 euros. Per una falta greu (com excedir l'aforament permès) la multa s'estén fins als 15.000 euros. I per una falta molt greu (com ara incomplir l'horari de manera reiterada) la sanció pot ser de fins a 150.000 euros.

Garantir la seguretat

Tot i que la inspecció de la discoteca Palazzo s'ha fet a porta tancada, aquesta no és la tònica general. De fet, més d'un 70% de totes les que porten a terme es fan durant la nit, quan les discoteques i locals d'oci estan plens de gent que surt de festa.

En aquest cas, els agents -que si cal, sempre paguen entrada per passar desapercebuts- es fixen en si hi ha res que obstaculitzi les portes d'emergència (com ara caixes de begudes) i també paren atenció al fet que no se serveixi alcohol a menors d'edat. En cas de detectar algun incompliment, s'identifiquen amb la placa i aixequen l'acta corresponent.

El cap de la Unitat Regional de Policia Administrativa (URPA), el sergent Ignasi López, assegura que l'objectiu de les inspeccions no és sancionar, sinó prevenir. "Allò que més ens preocupa és la seguretat dels usuaris, i amb això som inflexibles; per això, és fonamental comprovar aspectes com ara les sortides d'emergència o els plans d'evacuació", indica.

"La nostra actuació sí que pot derivar en multes, però com a policia, allò que ens interessa més és que els fets no passin", explica el sergent. Per això, d'un temps ençà, les inspeccions amb el local obert es fan en paral·lel amb aquelles en què el local està tancat i s'ha avisat el propietari amb antelació.

"Hem calculat que, amb aquestes últimes, hi hem d'invertir tres vegades més de temps en comparació amb les tradicionals", indica Ignasi López, "però allò que és cert és que el sector ho ha agraït molt, perquè permet aclarir dubtes sobre la normativa, i cada vegada els propietaris de discoteques i locals d'oci nocturn estan més conscienciats", afegeix.

La valoració del sergent coincideix amb la del secretari de la Federació Catalana d'Activitats Recreatives Musicals (Fecasarm), Joaquim Boadas, que celebra les inspeccions pactades perquè permet observar els locals sense alarmar els clients i això evita donar una mala imatge, com si hi ha?gués algun problema.

Des de la Fecasarm indiquen que s'està l'índex de compliment de les normatives ha millorat en els darrers anys. Entre altres coses, el fet d'existir la federació ha permès que els propietaris dels establiments estiguin "al dia" de la normativa. Tanmateix, aquesta encara resulta "interpretable" en algunes qüestions que la federació vol resoldre, ja que entén, per exemple, que hi ha diferències que no queden ben definides entre els tipus de bar dedicats a l'oci nocturn i això provoca expedients sancionadors que poden estalviar-se.

Les consultes més habituals dels establiments a la Fecasarm es centren en el nombre de controladors i vigilants que necessiten per operar o quina cartelleria és necessària dins el local. També és habitual la qüestió dels horaris i el seu allargament en funció del tipus d'establiments.

Prem per veure més contingut per a tu