El tram on s'actua, entre Montfullà i Bescanó és curt: no arriba a dos quilòmetres; els treballs que s'hi efectuen, això no obstant, no són menors, ja que les màquines devoren, literalment, la muntanya pròxima a la llera del riu Ter.

L'ampliació del tram de la Pilastra de la «carretera de la Vergonya des d'aquella data i durant dos mesos la via quedarà completament tallada al trànsit cinc nits a la setmana (de la de diumenge a dilluns, a la de dijous a divendres) a partir de les 22.00 i fins a les 6.00 hores de l'endemà, van confirmar ahir a Diari de Girona fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, promotora del projecte, que té un pressupost de 3,5 milions d'euros i que es va començar a executar al març.

La ruta alternativa que planteja el Govern per anar de Girona o Salt fins a Bescanó discorre per l'AP-7, l'Eix Transversal (C-25), la C-63 i desemboca de nou a la carretera N-141e.

De 9 a 35 minutsDe Salt a Bescanó, passant per Vilobí, Anglès i Vilanna

Per l'N-141e hi circulen, a diari de 8.500 a 13.500 vehicles. La intensitat de trànsit baixa ostensiblement a les nits, però als conductors que utilitzen habitualment aquesta via més tard de les deu de la nit i abans de les sis del matí se'ls trasbalsarà la rutina. Uns cinc quilòmetres separen Salt de Bescanó per la «carretera de la Vergonya», un trajecte que es cobreix en aproximadament deu minuts; quan comencin els talls nocturns, però, el temps i la distància que separen els dos municipis es dispararan: agafar l'AP-7 a Girona Sud per després empalmar amb l'A-2; passar de llarg Vilobí d'Onyar; anar a buscar l'Eix i d'allà connectar amb la C-63 fins a Anglès i anar a parar a la carretera de la Vergonya representa un recorregut de 41,5 quilòmetres -gairebé deu vegades més llarg- i uns 35 minuts de trajecte.

L'opció d'EstanyolMenys quilòmetres, més corbes i poc estalvi de temps

No la proposa la Generalitat, però una altra alternativa per anar de Salt a Bescanó les nits en què es talli el tram de la Pilastra consisteix a anar fins a Aiguaviva per la GI-533 i, d'allà, cap a Estanyol per la GI-540, carretera que conflueix amb la «de la Vergonya», a l'alçada de Bonmatí. L'itinerari és més curt que el que passa per l'autopista i per l'Eix (uns 27 quilòmetres) però no representa un estalvi de temps significatiu respecte a la proposta que fa la Generalitat: es triguen 31 minuts a cobrir el trajecte, només quatre menys que anant per l'Eix. L'altre factor a tenir en compte és que l'opció d'Estanyol és menys segura, ja que la GI-540 és una via estreta i sinuosa.

Eixamplar el revoltLes obres de la Pilastra acabaran la primavera vinent

Els treballs que s'estan duent a terme al tram de la «carretera de la Vergonya» comprès entre Montfullà i Bescanó consisteixen, bàsicament, a eixamplar la carretera, que passarà de tenir 6,5 metres d'amplada a 9, i en la millora del revolt de la Pilastra per «afavorir una conducció més segura i còmoda», apunten des del Departament de Territori. A banda de guanyar amplada, la remodelada N-141e disposarà d'una «franja central zebrada» que marcarà més clarament la separació dels dos sentits de la via. També tindrà els vorals coberts amb formigó i, per tant, més segurs.

Tres mesos tardMenys quilòmetres, més corbes i poc estalvi de temps

Les màquines van entrar al «revolt de la Pilastra» al març, amb tres mesos de retard sobre el calendari previst, que fixava l'inici dels treballs per a finals del 2016. Sigui com sigui, exposava l'alcalde de Bescanó aleshores, «les molèsties (per als conductors) es produiran per una bona raó»: millorar la seguretat d'una carretera maleïda. Les últimes obres que la Generalitat havia efectuat a la «carretera de la Vergonya» es remunten al 2014: llavors s'hi va fer una inversió d'1,4 milions que es va destinar, entre d'altres actuacions, a millorar alguns revolts i encreuaments.

Variant d'Anglès?Una prioritat del Govern que es podria licitar l'any que ve

En aquest context, l'estiu de 2016 el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va anunciar als alcaldes dels pobles del traçat que l'altra prioritat de Govern passa per construir la nova variant d'Anglès, amb l'objectiu d'evitar el pas dels camions que es dirigeixen a l'Eix Transversal pel centre del municipi. Aquest projecte està valorat en 29 milions d'euros, i podria licitar-se l'any 2018. Les millores en la resta de trams de la «carretera de la Vergonya», que uneix Salt i Sant Feliu de Pallerols, no tenen data per «manca de disponibilitat pressupostària».