04 de abril de 2018
04.04.2018

Una vaga a França afecta els trens amb enllaç internacional

Les línies d'alta velocitat que connecten amb París, Lió o Marsella acaben a Figueres. Els serveis de la R11 i R3 només tenen garantida la circulació fins a Portbou i Puigcerdà, respectivament

04.04.2018 | 07:40
Les andanes buides, a l´estació de Lió Perrache, a causa de l´aturada.

Una vaga a l'operadora ferroviària francesa SNCF va afectar ahir els trens que uneixen Catalunya amb França, segons va informar Renfe. Ni ahir ni avui circulen els trens que connecten Barcelona i París, Barcelona i Tolosa i Barcelona i Lió i viceversa i del tren Madrid-Marsella i viceversa només es garanteix la circulació al tram entre Figueres i la capital de l'Estat. Així mateix, durant els dies de vaga els trens AVE i Avant entre Figueres i Barcelona circulen amb normalitat.

La d'ahir era la primera de les 36 jornades de vaga saltejades d'aquí a final de juny als ferrocarrils francesos i va arrencar amb un fort impacte en el transport en el que suposa un escac a les reformes del president, Emmanuel Macron.

Només un de cada vuit trens d'alta velocitat (TGV) estaven programats ahir i la mateixa proporció per a la resta dels combois de llarg recorregut a causa de l'aturada convocada pels sindicats de la Societat Nacional de Ferrocarrils (SNCF).

Encara que en les línies internacionals la cancel·lació afecta un percentatge menor globalment (un 25%), en les que connecten amb l'Estat (Barcelona-París, Barcelona-Lió, Barcelona-Tolosa i Madrid-Marsella) ahir no hi circulava cap tren.

D'altra banda, durant el període d'aturada a França, Renfe tampoc garanteix que els trens de la línia R3 puguin arribar a la Tor de Querol ni que els de l'R11 ho facin fins a Cervera. En aquest cas, els trens iniciarien o finalitzarien el seu recorregut a Puigcerdà o Portbou, respectivamet.

En els rodalies de París i en els regionals de tot el país gal, la direcció només garantia que n'hi hauria un de cada cinc, ja que s'han declarat en vaga el 48% dels treballadors de l'empresa estatal, i fins i tot el 77% en el col·lectiu dels conductors.

El principal motiu d'aquestes vagues, convocades dos dies seguits de cada cinc en els propers mesos, és la reforma del sistema ferroviari llançada pel Govern de Macron per decret.

El principal motiu de protesta és el final de l'estatut laboral privilegiat dels treballadors de la SNCF de cares a l'obertura de la competència de les línies de trens, començant per l'alta velocitat l'any 2020.

Avions aturats

La vaga en els ferrocarrils coincidia ahir, a més, amb la quarta aturada en la companyia Air France des del febrer per motivacions salarials (l'aerolínia ha cancel·lat el 25% del seu programa de vols) i amb d'altres protestes en els serveis de recollides d'escombraries i en les universitats.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook