Els paquets turístics destinats a estrangers que recorren les vies verdes gironines i la xarxa Pirinexus poden generar un impacte econòmic al territori de fins a 2,8 milions d'euros. Aquesta és la principal conclusió que posa de relleu un estudi encarregat pel consorci que gestiona aquests itineraris. L'estudi analitza una setantena de paquets -la majoria, de cicloturisme- que comercialitzen una quarantena d'operadors d'Europa i els Estats Units. En general, proposen estades d'una setmana, permeten descobrir el territori per un mateix (sense guies) i costen entre 500 i 1.500 euros. El responsable de l'estudi i director de la consultoria DBC Turisme, Josep Capellà, destaca que ser presents als catàlegs i pàgines web d'aquests operadors dona «prestigi i visibilitat» a les vies verdes i, a més, permet desestacionalitzar el turisme, perquè els viatges es programen des del març fins al novembre.

L'estudi encarregat pel Consorci de les Vies Verdes s'ha centrat a analitzar quin és l'impacte que tenen aquests itineraris als mercats internacionals. Per això, d'entrada, ha identificat aquells operadors que venen paquets de cicloturisme o senderisme que recorren tant les vies verdes com la xarxa Pirinexus. La consultoria DCB Turisme i Desenvolupament Local n'ha trobat una quarantena. D'aquests operadors, deu són catalans o espanyols, tot i que es focalitzen en client estranger. La resta es reparteixen per diferents països, com França, Alemanya, el Regne Unit, Bèlgica o els Estats Units. Allò que tenen en comú és que la xarxa de Vies Verdes i les rutes Pirinexus tenen presència a la seva oferta. «Són prescriptors, ens donen prestigi i visibilitat i, a més, es tracta d'operadors que són fidels al territori; si un producte els funciona, el mantenen al catàleg», subratlla Capellà.

A partir d'aquí, l'estudi se centra a analitzar què ofereixen aquests operadors. En total, l'anàlisi identifica 70 paquets diferents. Llavors, la consultoria en pren una mostra significativa i analitza amb detall cadascun dels paquets (posant el focus en el cicloturisme). En general, la majoria de paquets destinats a estrangers tenen una durada d'entre sis i set nits, i nou de cada deu són autoguiats. De tots ells, pràcticament la meitat (un 45%) transcorren només per vies verdes, seguit dels que combinen aquesta xarxa amb els itineraris del Pirinexus (42%). El 13% restant se centren en les rutes Pirinexus.

Més de la meitat dels paquets fan totes les pernoctacions als municipis per on discorre la via verda o la xarxa Pirinexus. Pel que fa al preu mitjà -sense els vols-, oscil·la entre els 500 i els 1.500 euros. Tot i això, en el cas dels paquets que es comercialitzen des d'Amèrica, l'import pot enfilar-se fins als 4.755 euros.

El director de DCB Turisme destaca que, sobretot, aquests paquets turístics «ajuden a desestacionalitzar», perquè ofereixen viatges entre març i novembre. I sobretot, l'oferta es concentra a la primavera i tardor, ja que al juliol i l'agost fa massa calor. Capellà explica, a més, que l'oferta «conviu» amb la que se centra en el ciclisme professional. Per últim, l'estudi analitza xifres i calcula l'impacte econòmic que aquests paquets poden deixar al territori incloent allotjament, àpats i compres. Analitza dos escenaris (depenent de si hi ha més o menys reserves) i conclou que aquesta xifra s'estén entre els 1,9 i els 2,8 milions.