El Ministeri d'Educació vol que tot l'alumnat passi de curs i que la repetició sigui «una mesura molt excepcional» que haurà d'estar «sòlidament argumentada», tal com va afirmar la ministra responsable, Isabel Celaá. Així ho va proposar el Govern de l'Estat a les diferents conselleries d'Educació, amb les quals ja ha acordat que el curs acabi al juny i que a l'estiu es pouguin fer activitats de reforç.

Estat i comunitats van acordar ahir que el curs finalitzarà quan tocava -excepte pel que fa a la selectivitat-, encara que els executius autonòmics podran organitzar o donar suport a activitats durant l'estiu, «en formes diverses i combinades amb activitats lúdiques, però no lectives».

Aquesta és una de les decisions preses en l'última reunió de la Conferència Sectorial, per definir l'acabament del curs després del tancament de les aules pel coronavirus. Ara bé, van quedar assumptes oberts que la ministra va dir que confia tancar avui. Les altres propostes del Ministeri que Isabel Celaá va detallar -i el Departament d'Educació no veu malament- són la flexibilització del currículum «centrant-se en els aprenentatges imprescindibles», aprofitant l'últim trimestre «per al repàs i el reforç». La ministra va demanar que l'avaluació s'adapti -serà contínua-, així com «la promoció i la titulació», perquè «l'objectiu prioritari és que l'alumnat no perdi el curs». Entre altres qüestions, Celaá va dir que les conselleries procuraran que els estudiants que acaben etapa «aconsegueixin el títol, preveient recuperacions o el que calgui».

Pel que fa a les activitats estivals que programin les conselleries d'Educació, el Ministeri va detallar que «poden estar promogudes per altres administracions o organitzacions que poden comptar amb voluntaris, però sempre en contacte amb els centres educatius i els docents».

Per la seva banda i en un comunicat, la Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) va explicar que la Sectorial d'ahir va descartar atorgar l'aprovat general a l'alumnat i va decidir que, «a través de l'avaluació contínua, això sí, s'estableixin les màximes garanties perquè la repetició sigui una mesura extraordinària». Segons aquest sindicat, el Ministeri i els consellers d'Educació no han arribat a acords sobre el retorn presencial a classe o els continguts que no s'han pogut avançar i es va acordar que aquests assumptes s'analitzaran a mesura que evolucioni la pandèmia.

En la seva última reunió, el Consell Escolar de l'Estat, el màxim òrgan consultiu en matèria educativa, va acordar un document en el qual es demanava que s'evitessin les repeticions de curs, que es mantingués el calendari aprovat a principis del mateix i que s'avaluï tot allò impartit als centres i en línia, segons les circumstàncies de cada alumne perquè ningú es vegi perjudicat per la bretxa digital.

Aquest document ratificat pel Consell Escolar -que representa tota la comunitat educativa- ha pogut influir en les decisions de Celaá i els consellers autonòmics, als quals diverses ONG i experts han demanat que «deixin de banda les seves diferències», que posin fi a la incertesa i que, com els països europeus del nostre entorn, prenguin mesures educatives «concretes i atrevides». De fet, la ministra s'hi va referir en roda de premsa, quan va dir que «la comunitat educativa en el seu conjunt ens està demanant propostes realistes».

Després de la Conferència Sectorial d'Educació, el conseller Josep Bargalló va informar a través del seu compte de Twitter que hi va defensar que «el Departament és l'única autoritat educativa a Catalunya, i que ens pertoca a nosaltres donar les instruccions organitzatives i pedagògiques pertinents, afirmació que ningú no ha contradit». La Conselleria va anunciar aquestes noves instruccions a partir del 14 d'abril, però encara no les ha emès.