17 de desembre de 2020
17.12.2020
Diari de Girona

L'aeroport tancarà l'any amb el pitjor registre de viatgers dels últims 23 anys

Els 171.121 passatgers que l'han utilitzat des que va començar el 2020 disten no només de les dades dels últims anys (situades al voltant dels dos milions), sinó que també es troben molt per sota de les xifres de l'època «pre-Ryanair»

17.12.2020 | 00:04
L'aeroport tancarà l'any amb el pitjor registre de viatgers dels últims 23 anys

La crisi de la covid-19 i, sobretot, les restriccions de la mobilitat entre països fan que l´aeroport de Girona-Costa Brava vagi camí de tancar el seu pitjor any dels últims 23 (com a mínim, ja que és fins on arriba el registre de dades disponible per al públic). Fins al mes de novembre, només han utilitzat les instal·lacions de Vilobí d´Onyar un total de 171.121 passatgers; una xifra no només molt inferior a la dels últims anys, sinó també molt per sota de l´època «pre-Ryanair», és a dir, abans de 2002.

L´aeroport gironí, de caràcter molt turístic i que concentra bona part de la seva activitat en la temporada d´estiu (de març a octubre), és, juntament amb el de Reus, un dels que s´ha vist més colpejats per la pandèmia de tota la xarxa d´Aena. Malgrat els esforços de l´ens estatal per establir totes les mesures de seguretat sanitària, el tancament de fronteres, a la primavera, i la fluixa arribada de turistes entre juliol i setembre ?que, a més, es va anar «desinflant» a mesura que començava a arribar la segona onada de covid?, sumat a la decisió de Ryanair de no volar aquest hivern des de Girona, ha deixat l´aeroport no en números vermells, però quasi, ja que mes rere mes suma caigudes situades al voltant d´un 98% respecte als mateixos mesos de l´any passat. Sense anar més lluny, les dades corresponents al mes de novembre, conegudes aquesta setmana, indiquen que només el van utilitzar 947 persones, totes a través de vols privats, ja que els regulars estan tots aturats, com a mínim, fins a finals de març. Res fa pensar, doncs, que la situació hagi de ser gaire diferent durant aquest mes de desembre.

Aquests 171.121 passatgers suposen un descens del 91% respecte als onze primers mesos de 2019. L´any passat, l´aeroport va tancar l´any amb un total de 1.933.049: una xifra que, en comparació amb l´actual, sembla estratosfèrica, però que encara es troba molt per sota dels més de cinc milions que s´havien arribat a registrar amb les èpoques de més esplendor de Ryanair, cap als anys 2008 i 2009.

L´aerolínia irlandesa de baix cost va començar a operar des de Vilobí d´Onyar el desembre de 2002. Abans del seu aterratge a Girona, entre 1997 i 2002 l´aeroport acostumava a rebre al voltant de mig miler de passatgers l´any; una quantitat que comparada amb l´impuls de Ryanair pot semblar irrisòria, però que se situa molt per sobre de la xifra amb la qual es tancarà el 2020. Entre 2002 i 2009- els primers anys de la implantació de Ryanair a Girona-, per l´aeroport gironí passaven entre tres i cinc milions de viatgers anuals. A partir de 2010 -quan l´aerolínia es va implantar a l´aeroport de Barcelona i va reduir les operacions des de Girona-, el nombre de viatgers es va reduir, però fins l´any passat s´havia mantingut al voltant dels dos milions.

Més enllà de la caiguda espectacular d´aquest any, el 2021 és tota una incògnita. Per una banda, hi ha la crisi de la covid: caldrà veure quant triga a normalitzar-se la situació, quins efectes té la vacuna i si es permetrà la mobilitat entre països durant la temporada d´estiu. A més, però, l´aeroport viu la incògnita de què passarà amb Ryanair: la companyia, que té un conflicte obert amb bona part del seu personal (a qui va intentar retallar drets laborals a canvi de no desmantellar la base de Girona) , ha decidit no oferir cap vol aquest hivern des de l´aeroport gironí. I malgrat que de moment la seva pàgina ofereix la possibilitat de comprar bitllets a diverses destinacions a partir del mes de març, el cert és que la companyia encara no ha fet públiques les seves intencions.

A més, també caldrà veure quina és la recuperació de les altres companyies de rellevància a l´aeroport, com la britànica Jet2 i la russa Pobeda, que enguany no han pogut operar a causa de la pandèmia.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit