El programa de rehabilitació cognitiva per a infants amb danys cerebrals d'entre 3 i 16 anys atesos a la Unitat de Neuropsicologia Pediàtrica de l'Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de Girona ha aconseguit, un any després de la seva implantació, una millora generalitzada de la capacitat d'aprenentatge dels pacients, fet que també repercuteix en un augment del seu rendiment acadèmic.

Segons informa el centre hospitalari en un comunicat, els bons resultats es demostren no només en l'exploració neuropsicològica que es fa després del cicle de rehabilitació, sinó que també es traslladen al dia a dia dels infants a casa i al seu rendiment escolar. En aquest sentit, destaca la cooperació amb els equips d'assessorament psicopedagògic del Departament d'Ensenyament per establir una coordinació en la integració d'aquests menors a l'escola i aconseguir que puguin adquirir els aprenentatges al ritme més adequat.

El dispositiu de diagnòstic i rehabilitació neuropsicològica és un projecte col·laboratiu entre la Unitat de Neuropsicologia del Servei de Neurologia i la Unitat de Neuropediatria del Servei de Pediatria de l'hospital. La Unitat, que continua en creixement, ha visitat gairebé una setantena d'infants que pateixen afectacions del sistema nerviós central congènites, perinatals o adquirides, especialment les provocades per ictus, epilèpsia, encefalopaties, asfíxies perinatals o per algun tipus de cardiopaties o alteracions genètiques.

Un cop fet el primer estudi per determinar si els pacients requereixen rehabilitació cognitiva específica, els professionals de la Unitat estableixen la intensitat, freqüència i característiques de les sessions. Els infants les comencen de manera presencial i, en la majoria de casos, les segueixen després a casa seva sota la supervisió dels pares i amb el suport de l'Equip Neuropsicològic. En aquest primer any, el 75% dels infants amb danys cerebrals atesos a la Unitat ha estat realitzant el programa de rehabilitació de l'hospital gironí.