El sector del còmic a Espanya està vivint moments de canvis: proliferen les microeditorials, es diversifiquen els gèneres per atreure nous lectors, mentre els webcòmic segueixen sent una incògnita, una situació complexa que les principals editorials aborden amb optimisme davant l'irremeiable.

Emili Bernárdez, editor de La Cúpula, amb més de 35 anys d'història, explica que el sector empresarial "està fastiguejat, com el país, i com els editors de tots els tipus no ens pot anar millor quan el país va com el cul", comenta. No obstant això, aquestes penúries en la consolidació del model de negoci, afegeix Bernárdez, contrasten amb l'àmbit creatiu. "Possiblement estigui associat als temps de crisi, però creativament el còmic està explosiu, sobretot en el món de les dones, perquè fa vint anys no hi havia gairebé dones dibuixant, i ara n'hi ha unes amb un nivellàs impressionant", assenyala.

Un públic fidel

Per la seva banda, Luis Martínez, editor de Norma, creu que "el públic del còmic és més fidel" i que per això la caiguda de vendes "no va arribar a ser tan dramàtica" com en l'àmbit literari. "Ara mateix el sector es troba en un moment dolç. Com a lector pots trobar més varietat. Han sorgit microeditorials que diversifiquen l'oferta i dinamitzen el mercat", afirma Martínez, que considera que també hi ha ajudat el fet que el còmic actual segueixi explorant els seus límits i procurant transcendir-los. "Obres com Fabricando historias, de Chris Ware, amb el seu joc amb el format, o Los vagabundos de la chatarra, amb la seva incursió en el periodisme gràfic, demostren que és un art que seguirà sorprenent-nos. Ens queden moltes coses per veure", garanteix Martínez.

Un exemple de l'interès que desperta el sector és Salamandra Graphic, branca creada per l'editorial Salamandra fa amb prou feines dos anys i amb títols com el genial Aquí, de Richard McGuire.

"Des del començament ens ha semblat molt interessant veure com ha evolucionat el llenguatge del còmic per satisfer diferents públics, de tal manera que avui és possible llegir novel·les gràfiques amb un alt contingut tan narratiu/literari com gràfic", afirma Catalina Mejía, editora de Salamandra Graphic. No obstant això, Mejía considera que la novel·la gràfica segueix distant molt de les literàries: "Hi ha un gran futur, però cal prendre's les coses amb calma per no saturar el mercat", indica.

Però hi ha d'altres mercats. Les vinyetes fa anys que s'han convertit en generador de continguts i idees per a d'altres suports culturals. "El còmic està passant per una bona època gràcies al suport del cinema. L'entreteniment mediàtic està més interconnectat que mai, i en aquesta era tan visual sembla que el còmic ha trobat el seu espai i està a l'alça", afirma Francisco Calderón, director editorial d'ECC, amb un catàleg que inclou clàssics llegendaris com Superman o Batman. Calderón assenyala que en el futur del còmic tindran "molt a dir", les edicions en línia i les altes tecnologies. "Però permeteu-me augurar que el còmic en paper mai desapareixerà. El còmic cal tocar-lo, olorar-lo, ?guardar-lo i col·leccionar-lo... És part del seu encant, no?", vaticina.