La primera experiència mundial de metavers amb llibertat de moviments i de forma col·lectiva tindrà lloc al setembre al centre d’arts audiovisuals Ideal de Barcelona, en el marc de l’exposició immersiva Dalí cibernètic. El projecte, avalat per la Fundació Gala-Salvador Dalí, desenvoluparà en diferents sales tot l’univers poètic i oníric dalinià a través de projeccions de gran format, instal·lacions interactives, hologrames, realitat virtual i intel·ligència artificial.

Segons el director executiu d’Ideal, Jordi Sellas, es tracta d’una coproducció internacional de Layers of Reality i Exhibition Hub que té prevista una gira internacional durant els propers quatre anys. La gira portarà l’exposició a més de 30 ciutats, algunes de manera simultània, com Londres, Brussel·les, Zuric, Budapest, Munic, Torí, Roma, Colònia, París, Bristol, Dublín, Manchester, Anvers, València i Bilbao. També s’està treballant en un futur recorregut per Amèrica i l’Àsia-Pacífic.

A més del recorregut, en el que es veuran projeccions de gran format, instal·lacions interactives i hologrames d’una durada de 90 minuts, Dalí cibernètic permetrà que els visitants entrin en el metavers de forma col·lectiva i visquin durant quinze minuts l’univers digital de Dalí. El visitant podrà personalitzar un avatar digital per passejar físicament de forma col·lectiva amb els seus acompanyants -una trentena per torn- a través d’un espai virtual on les obres més reconegudes de Dalí prendran vida per submergir-los en quatre dels entorns dalinians per excel·lència: el mar, el cel, el desert i el buit.

En la demostració que Ideal ha avançat aquest dimarts, el visitant es troba en la coberta d’un vaixell, el pont de comandament del qual és la Torre Galatea de Figueres i el mascaró de proa és Gala. En el periple, el públic pot apuntar-se per veure el mar, contemplar les creus cubistes o altres elements de la iconografia daliniana.

L’equip de l’Ideal ha estat treballant conjuntament amb la direcció artística de la Fundació Gala-Dalí des de fa pràcticament dos anys en l’elaboració dels continguts, descobrint documentació i aproximacions al pensament dalinià que fins ara han estat pràcticament inèdites per al gran públic.

La directora dels museus Dalí, Montse Aguer, recorda que «ja als anys 50, Dalí va dir que tenia un cervell electrònic; als 70 va realitzar un holograma juntament amb un Nobel de Física; i en una entrevista ja aventurava que el futur de l’art seria cibernètic, un terme que podria ser equivalent a digital, paraula que llavors no s’utilitzava».

Per Aguer, aquesta exposició jugarà amb el que deia l’artista i plasmava en les seves obres, especialment les relacionades amb la ciència, i la seva experiència «convidarà a contemplar de manera presencial les obres i els centres que va crear Dalí».

El comissariat de l’exposició és a càrrec d’Imma Fondevila i Anna Pou, que han treballat estretament amb el Centre d’Estudis Dalinians de la Fundació.

Les instal·lacions, que ocuparan els 2.000 metres quadrats d’espai expositiu de l’Ideal, són una producció de Layers of Reality per a Ideal en col·laboració amb artistes digitals i estudis com Antiloop, Blit Studio, Tururut o Burzon Comenge, i la banda sonora està composta per Rafel Plana.

Segons les comissàries, a les diferents sales es descobrirà successivament Dalí com a «humanista modern», interessat en totes les disciplines artístiques, el seu «interès pels artistes del Renaixement i per un pensador, Ramon Llull, que va idear una màquina de pensar, que s’ha considerat precursora de l’ordinador».

També hi tindran cabuda les «obsessions científiques dalinianes», com tot allò relacionat amb l’òptica, l’ADN, la quarta dimensió, la bomba atòmica, la teoria de les catàstrofes, la geometria sagrada o els píxels.

Després d’estar en una sala central immersiva durant uns 30 minuts, l’espectador passarà a una sala interactiva, ja que «Dalí mai va voler un públic merament contemplatiu, sinó actiu», remarca Sellas.

Per completar l’experiència, Ideal està elaborant un holograma de grans dimensions, i en la part final, «una sala Infinita servirà de descompressió abans d’abandonar el centre».