El fabricant de motos gironí Gas Gas ha presentat concurs de creditors al Jutjat Mercantil de Girona davant la impossibilitat de renegociar un deute que s'enfila a més de 30 milions d'euros. La firma, amb seu a Salt, feia quatre mesos que estava immersa en un preconcurs i tenia de termini fins dissabte passat per intentar lligar un acord. Segons han confirmat fonts de l'empresa, ja hi havia entesa amb la banca, però les reticències del principal accionista de Gas Gas (un grup inversor israelià) per injectar 4 milions a la firma han abocat el concurs. L'empresa manté aturada la producció des de principis d'any i fa un mes va pactar un ERO temporal que afecta tota la plantilla, de 93 treballadors.

Gas Gas disposa de poc temps per reflotar els números i intentar renegociar el deute. L'empresa, que arrossega un passiu que s'enfila a més de 30 milons, va presentar ahir dos quarts de vuit del vespre concurs de creditors (l'antiga suspensió de pagaments) davant el Jutjat Mercantil de Girona.

El fabricant de motos de trial portava des de principis d'any immers en un preconcurs. I segons marca la llei, la firma disposava de quatre mesos -que acabaven el passat 16 de maig- per buscar nous inversors i refinançar-se. Això, però, no ha passat, i l'empresa s'ha vist abocada al concurs de creditors (cosa que suposa que, a partir d'ara, els administradors nomenats pel jutjat en controlaran els comptes).

A dia d'avui, Gas Gas arrossega un deute amb els bancs i amb l'empresa pública Avançsa que puja a 24 milions. Una quantitat a la qual cal sumar-hi 10 milions més, que són les quantitats que es deuen a accionistes i proveïdors.

Els principals creditors de la firma de motos, amb seu a Salt, són les entitats bancàries (el BBVA, Banc Sabadell i ING). Entre tots ells, sumen més del 70% del passiu. Un percentatge al qual s'hi han de sumar les aportacions, en forma de préstec participatiu, fetes per l'Institut Català de Finances (ICF) i la societat pública Avançsa.

Fonts de l'empresa, però, asseguren que ja hi havia lligat un acord amb la banca perquè Gas Gas superés l'atzucac econòmic. El problema, segons concreten les mateixes fonts, ha vingut arran de les reticències del principal accionista de Gas Gas, un grup inversor israelià, per injectar 4 milions a la firma. Aquest grup estranger és qui ostenta actualment la direcció del fabricant de motos, amb Yariv Gilat al capdavant de l'empresa.

Des de principis d'any, Gas Gas manté aturada la cadena de producció a la planta de Salt i el desenvolupament de nous models de motos de trial i enduro. Enmig del preconcurs, la direcció va pactar amb el comitè un ERO temporal de dos mesos, que es va començar a aplicar aquest abril, i que afecta els 93 treballadors que hi ha en plantilla. A més, l'empresa també deu als treballadors salaris endarrerits.

Negociant contra rellotge

Fonts de l'empresa han explicat que, un cop presentat el concurs, hi ha poc temps per intentar trobar una sortida. De fet, ja s'arriba a parlar de dies. En cas que no es pugui refinançar el deute, Gas Gas es veurà abocada a entrar en liquidació.

Des del comitè expliquen que els inversors israelians "estan negociant amb els accionistes dues possibilitats" per fer injeccions de capital a Gas Gas. Ara bé, com precisen, "sempre tenint en compte que la Generalitat també hi aporti més diners" (una quantitat que podria situar-se en 2 milions).

"Si en el transcurs que el jutjat assigni un administrador concursal els accionistes no han tancat un pla, tot apunta que s'anirà a liquidació", precisa el comitè d'empresa de Gas Gas. Per últim, els representants dels treballadors indiquen que tant ells com la direcció ja han rebut "trucades de possibles inversors".

El fabricant de motos gironí va contreure gran part del passiu que arrossega entre els anys 2004-2005. La quantitat que es deu als bancs fa referència tant a instal·lacions (fàbrica) com a producció (és a dir, models de motos de trial i muntanya).

Abans de veure's immersa en problemes econòmics, Gas Gas va ser el número 1 en motos de trial i tercer en enduro. L'any passat, va fabricar-ne unes 8.000 unitats. El 90% de la seva producció s'exportava a més de 50 països.