L'estudi que ha elaborat per sisè any consecutiu KPMG ha analitzat les dades que han presentat davant del registre les 100 empreses més importants a nivell de facturació de les comarques gironines. De mitjana, van facturar el 2013 més de 83 milions d'euros. En total, les 100 empreses arriben als 8.337 milions. Per sectors, el 30% d'aquestes són del sector carni, el sector líder en quant a la xifra de negoci.

Segons l'estudi presentant ahir, les vendes d'aquestes empreses va augmentar un 3,2% el 2013 i és el cinquè any de creixement. Amb tot, els marges de benefici es tornen a reduir, com ja ha passat en els darrers tres anys. Pel que fa al 2013, cau un 3,5% respecte el 2012. Per això, tot i que hi ha algunes dades positives en l'estudi del 2013, alerten que és clau per acabar de consolidar tendències que la xifra del resultat net comenci a créixer.

«No podem dir si hem sortit o no de la crisi però hi ha tendències que donen seguretat de quins són els camins a seguir, tot i que però caldria que no disminuïssin els marges perquè vol dir que es ven de manera més sostenible», va apuntar la directora de la Càtedra Cambra de l'Empresa Familiar de la UdG, Pilar Marquès.Si es compara el resultat net del 2007 amb el del 2013 està un 5% per sota.

Entre les dades esperançadores hi ha la de creació d'ocupació. El 2012 es va trencar la tendència de destrucció d'ocupació dels anys anteriors però va ser amb dades irrellevants ja que només es van crear vuit llocs de treball. Un any més tard, les 100 empreses més potents del territori han creat 900 llocs de treball, un increment del 4,36 % de les plantilles que, en total, tenen 21.469 treballadors.

Tot i això, encara hi ha llocs de treball que són fluctuants i el cost del treballador es continua reduint (-3% el 2013), el que significa que els empleats cobren menys.

L'estudi, a banda d'analitzar dades qualitatives, fa entrevistes a empresaris. Segons el responsable de KPMG a Girona, Manel Bueno, els empresaris «són conscients» que s'han reduït els costos del treballador i «donen per descomptat» que amb la millora de l'economia la situació s'ha de redreçar. Per la seva part, Marquès va apuntar que la voluntat dels empresaris és fidelitzar els treballadors (sobretot els qualificats) oferint-los millors condicions econòmiques i també parlen de retribucions per objectius. D'altra manera, també es mostren favorables a establir convenis a nivell d'empresa i no per sector, per tal d'ajustar salaris o apujar-los en funció dels resultats de la pròpia companyia i no d'un grup d'empreses del mateix sector.

Els empresaris també creuen que les tendències del 2013 sobre contractacions i vendes es consolidaran i que hi ha bones expectatives respecte els mercats. De l'estudi del 2013 s'extreu que el 29% de les vendes de les empreses són a l'estranger i que el mercat interior continua tenint molta importància. Amb tot, els empresaris mostren el seu interès per internacionalitzar-se i per apostar per productes de valor afegit, segons la directora de la Càtedra Cambra de l'Empresa Familiar de la UdG.

Un altre canvi que detecten és que el crèdit dels bancs «deixa de ser una amenaça per convertir-se en una oportunitat». «El crèdit torna a fluir, sobretot per a empreses consolidades amb projectes importants», va dir Marquès.

Ho demostra el fet que el nivell d'endeutament de les empreses ha crescut, tant pel que fa a les familiars (+1%) com les no familiars (+6%). La situació ve donada perquè els bancs tornen a donar crèdits i les empreses hi recorren.