Resistir la temptació de les ofertes que ja han començat a ploure a les grans superfícies, a comerços de dimensions més petites i a botigues virtuals (e-commerce), resulta una missió de proporcions titàniques aquests dies previs al Black Friday a Girona, el «divendres negre», la jornada de descomptes a dojo en multitud de productes i serveis importada dels Estats Units que, edició rere edició, guanya adeptes a Espanya i a Catalunya i que anirà seguida del Cyber Monday, el «ciberdilluns» que convertirà les plataformes d´Internet en les reines de les gangues i les ofertes.

L´estudi anual sobre el comerç electrònic elaborat pel Centre for Retail Research de Nottingham (Regne Unit) calcula que els espanyols es gastaran 152 milions d´euros del divendres 25 (Black Friday a Girona) al dilluns 28 de novembre (Cyber Monday), un 12,6% més de despesa que l´any passat. Un altre informe, aquest elaborat per l´Observatori Black Friday Worten-GfK, situa en 219 euros la mitjana de despesa per capita que faran els catalans amb motiu d´aquesta campanya de descomptes cada vegada més generalitazada i eleva la previsió de creixement del volum de negoci respecte de 2015 fins al 24%.

A banda dels sectors del tèxtil, de la tecnologia i de les joguines, les «estrelles» del «divendres negre», marques de cotxes (Critoën i Hyundai, entre d´altres), immobiliàries, línies aèries (Ryanair llança una campanya específica, per exemple) i fins i tot empreses de distribució d´energia (és el cas d´Endesa, que se suma al festival d´ofertes amb descomptes de fins al 50% en alguns dels productes que comercialitza, han pujat al ­carro del Black Friday.

Segons l´estudi de Worten-GfK que recollia ahir l´Agència Catalana de Notícies, el 61% dels catalans enquestats tenen previst aprofitar les promocions d´aquest final de novembre per comprar tecnologia (el 56% pensa en telèfons intel·ligents i ordinadors portàtils); moda (48%) o joguines (18%). El proper divendres s´erigeix, segons aquest treball, com el segon dia de més compres de l´any, només superat per la campanya de Reis.

La cara i la creu

En aquest context, l´Enquesta sobre la Salut del Comerç que elabora l´Escola Superior de Comerç i Distribució (Escodi) -que té en compte 1.200 negocis repartits pel territori català que donen feina a unes 3.000 persones- alerta del perill que representa per al sector la febre del «divendres negre»: frena les vendes de la campanya de Nadal, alerta el sondeig. Així, el 48% d´enquestats afirmen aplicar descomptes en aquesta època de l´any i el 28% assegura que el Black Friday els ha comportat una reducció de les vendes en la campanya nadalenca. Només un 5% sosté que els descomptes de novembre els han ajudat a millorar els resultats per Nadal.

Un dels efectes perniciosos que té el «divendres negre» sobre el sector del comerç és que molts negocis es veuen «obligats a seguir amb preus rebaixats», un fet que es repeteix, precisa l´enquesta, «quan parlem de la desestacionalització de les rebaixes».

Acció de Gràcies, l´origen

Per obra i gràcia de la capacitat expansiva de les tradicions dels Estats Units, el Black Friday s´ha fet un lloc en el calendari comercial català, espanyol i europeu: sense anar més lluny, al Regne Unit, el país del Vell Continent que més volum de negoci genera, la previsió és que la despesa s´enfili fins als 3.200 milions d´euros, segons Centre for Retail Research. Una xifra molt superior a la que els comerços facturaran a Espanya, però molt inferior a la que el Black Friday i el Cyber Monday mouran als Estats Units, que rondarà els 7.600 milions d´euros.

Als EUA el «divendres negre» se celebra de fa més de 80 anys i va néixer com una campanya de grans descomptes circumscrita al dia després del tradicional dia d´Acció de Gràcies. Amb el Black Friday els comerços d´aquell país aconseguien «tenyir» de negre els números vermells dels seus comptes d´explotació. El Cyber Monday se centrava inicialment en articles tecnològics. Amb el temps, les dues campanyes s´han fusionat.