La Generalitat ha aconseguit accés al registre de vehicles de la Direcció General de Trànsit (DGT) i planeja començar a aplicar en la segona meitat de 2019 l'impost català sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles. Fonts del Govern van explicar que recentment la DGT va facilitar aquestes dades, necessàries per desplegar l'impost, i que ara s'han de «depurar» amb l'objectiu que es posi en marxa al llarg de l'any vinent, «més aviat cap al segon semestre que en el primer», donada la complexitat de posar-ho en pràctica.

La Generalitat va crear aquest nou impost a través de la llei d'acompanyament dels pressupostos de la Generalitat per al 2017, però encara no ha pogut començar a cobrar-lo, perquè no tenia accés a aquestes dades de la DGT.

L'any passat va estar marcat per la crisi política a Catalunya, que va tensar al màxim les relacions entre el Govern espanyol i el català, i aquest clima no va facilitar l'accés al registre de vehicles de la DGT, una qüestió que sí que s'ha pogut desbloquejar ara.

Tot i això, aquestes dades s'han facilitat en brut, i ara el Govern ha de tractar tota aquesta informació per poder aplicar l'impost als vehicles previstos a la llei i redactar el corresponent reglament.

En concret, l'impost s'aplicarà als turismes de la categoria M1 -amb un màxim de 8 seients- que produeixin unes emissions de diòxid de carboni superiors als 95 grams per quilòmetre recorregut, i a partir d'aquest llindar s'estableixen trams perquè paguin més els cotxes que més contaminen.

També estaran subjectes a aquest impost els vehicles comercials lleugers de la categoria N1, és a dir, aquelles furgonetes destinades al transport de mercaderies amb una massa màxima admissible de fins a 3,5 tones amb unes emissions de CO2 superiors als 140 grams per quilòmetre recorregut.

Finalment, l'impost també recau sobre les motocicletes amb emissions de CO2 superiors als 75 grams per quilòmetre.

L'impost grava l'emissió de CO2 o diòxid de carboni, un dels gasos que es produeix en cremar combustible. Els motors dièsel són els que més CO2 generen, però també ho fan els de gasolina, encara que en una proporció una mica menor.

En gravar l'emissió de diòxid de carboni, queden lògicament fora, per tant, els vehicles elèctrics, atès que no contaminen.

També estan exempts d'aquest impost els vehicles oficials de l'Estat, de les comunitats i de les entitats locals adscrits a la defensa de l'Estat o a la seguretat ciutadana, és a dir, els vehicles policials.

Tampoc s'aplicarà l'impost als vehicles de representació diplomàtica, als d'organismes internacionals amb seu o oficina a Catalunya, a les ambulàncies, als que fan servir les persones amb mobilitat reduïda i als vehicles considerats històrics, que tindran una bonificació del 100 % de la quota aplicable.

El Govern no té de moment una previsió del que pot recaptar amb aquest impost ni un càlcul precís de a quants vehicles es podria aplicar, però les fonts consultades per Efe creuen que el seu camp d'aplicació pot coincidir en part amb els vehicles que paguen l'impost de circulació.

Aquest impost té caràcter finalista i, per tant, la seva recaptació servirà per nodrir a parts iguals dos fons: el fons climàtic i el de patrimoni natural, com preveu la llei catalana de canvi climàtic, aprovada pel Parlament el 2017.

Un 20% menys de vendes

Les matriculacions de turismes i tot terrenys amb motor dièsel cauran un 19,2% a Espanya el 2018, fins a situar-se en 481.622 unitats, enfront de les 596.581 unitats que es van comercialitzar en l'exercici precedent.

Els vehicles propulsats per gasoil continuaran així cedint quota de mercat davant els de gasolina. Al tancament del 2018, registraran una penetració del 36,25%, 12,05 punts percentuals menys que el 2017, segons dades de MSI.

A més, la consultora preveu que les vendes de cotxes dièsel continuïn caient el 2019, amb un 7% menys d'entrega (444.927 unitats) respecte a l'any en curs. Per contra, les vendes d'automòbils de gasolina a Espanya creixeran un 29,5%, fins les 739.385 unitats.