El preu de la gasolina i del gasoil ha prosseguit aquesta setmana la seva escalada i ha repuntat fins a gairebé un 1,7%, per tocar en plena Setmana Santa nous màxims anuals, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea. En el cas concret de la provínicia de Girona, el preu mitjà del litre de gasolina ha encadenat aquesta setmana la seva quinzena pujada consecutiva, després de repuntar un 1,46%, per situar-se en els 1,362 euros, un nivell que no es veia des de principis de novembre.

Per part seva, el litre de gasoil, que a la fi de març va tallar la seva espiral de pujades des de començaments d'any, ha registrat la seva quarta setmana a l'alça seguida, després de repuntar un 0,77%, per situar-se en els 1,275 euros.

Aquests increments en els preus de tots dos combustibles es produeixen en plena Setmana Santa, en la qual es preveuen íntegrament uns 15,5 milions de desplaçaments per carretera. D'aquest total, el volum més gran de desplaçaments de vehicles al llarg de tota la xarxa viària es produirà a la segona fase de les vacances, que va arrencar aquest dimecres i es prolongarà fins demà.

Tots dos carburants van entrar a l'inici de l'any en una tendència alcista amb la qual trencaven una espiral a la baixa que havia portat a un abaratiment del 13% en el cas de la gasolina, i de més del 12% per al gasoil, des dels màxims que van aconseguir a l'octubre.

Des del passat 1 de gener va entrar en vigor l'anomenat «tipus especial» únic, la nova fiscalitat que grava el consum d'hidrocarburs i que va ser regulada per l'anterior Govern del PP en els pressupostos generals de 2018, la qual cosa ha provocat una pujada dels preus de venda al públic de la gasolina i el gasoil de 10 i 22 cèntims per litre, respectivament, segons dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

En concret, des de principis de 2019 es van integrar els dos trams de l'antic Impost de Vendes Minoristes de Determinats Hidrocarburs (IVMDH), el «tram autonòmic» (que oscil·lava entre zero i 4,8 cèntims d'euro per litre i la quantia del qual decidia cada comunitat) i el «tram estatal» (que ascendia a 2,4 cèntims d'euro per litre) en un únic impost. Aquest nou gravamen, anomenat «tipus especial», es va elevar a 7,2 cèntims d'euro per litre i s'aplica per igual a tota la Península i Balears.

Segons el regulador, l'impacte d'aquesta modificació impositiva és que, tot i que els preus abans d'impostos van disminuir, es va produir un augment dels preus de venda al públic.

6 euros més per omplir el dipòsit

Respecte a la Setmana Santa de l'any passat, que va caure llavors a finals del mes de març, el preu del litre de gasolina és un 8,8% més car, mentre que en el cas del gasoil s'ha encarit un 8,3%.

Així, omplir un dipòsit mitjà de gasolina de 55 litres costa actualment 74,91 euros, uns 6 euros més que a la passada Setmana Santa, mentre que en el cas del gasoil ascendeix a 70,12 euros, uns 5,4 euros més.

La pujada en els preus dels carburants des de principis d'any ve també acompanyada d'un increment en els preus de la cotització del petroli. Dijous passat, el barril de cru Brent, de referència a Europa, cotitzava per sobre dels 71,4 dòlars, mentre que el Texas americà s'intercanviava a 63,7 dòlars.

La gasolina és més barata a Espanya que a la mitjana de la UE i la zona euro, on el preu mitjà de venda al públic del litre de combustible Euro-Súper 95 se situa en 1,454 euros i 1,497 euros, respectivament, mentre que el litre de gasoil costa de mitjana 1,361 euros a la UE i 1,356 euros en l'eurozona.

El menor nivell de preus finals respecte els països de l'entorn es deu al fet que Espanya, malgrat les pujades de l'IVA, als majors impostos i als gravàmens al biodièsel, continua comptant amb una menor pressió fiscal, en general, que la mitjana comunitària.