Segueix-nos a les xarxes socials:

AUTOMOCIÓ

La producció nacional de vehicles millora per primera vegada el 2022

La producció nacional de vehicles millora per primera vegada el 2022

Brots verds en la indústria automobilística espanyola. Després d’un inici d’any complicat per la crisi dels xips, l’escassetat de components i les complicacions generades per la guerra d’Ucraïna, les fàbriques espanyoles van tancar el maig en positiu, amb una producció total de 183.830 unitats, un 0,5% més respecte al mateix mes de l’any passat, segons dades aportades per la patronal Anfac. Malgrat la millora, entre gener i maig van ser 902.680 unitats les fabricades al país, un 12,6% menys respecte a l’any passat i un 30% menys respecte al 2019.

Del total de vehicles fabricats al maig, 159.608 van ser turismes, un 1% més, mentre que 24.222 van ser vehicles comercials i industrials, un 2,6% menys. Per propulsió, els vehicles alternatius –elèctrics, híbrids, híbrids endollables i híbrids de gas– van tornar a disparar-se, cosa que consolida la seva tendència positiva en un context generalitzat de caiguda, amb 26.108 unitats, un 25,4% més, que arriba ja a una quota productiva del 14,2%.

Dels 26.108 vehicles alternatius, els vehicles endollables van comptabilitzar 23.570 unitats produïdes, un 32,3% més, cosa que suposa una quota productiva del 12,8%. En l’acumulat de l’any són 105.394 els vehicles elèctrics i híbrids endollables acoblats a Espanya, un 19% més.

Segons explica José López-Tafall, director general de l’Anfac, la millora en les dades de producció es deu «a una lleugera millora en l’aprovisionament de materials que ha ajudat a empènyer de manera moderada la producció». No obstant, López-Tafall demana precaució perquè «les xifres de producció són inferiors a les de prepandèmia i fins el 2023no assistirem a una recuperació plena de la indústria».

Les exportacions cauen

Malgrat la millora de la producció a les plantes espanyoles, l’exportació de vehicles va caure un 0,7% el mes passat fins a les 156.497 unitats, cosa que agreuja la xifra del total de l’any, en què s’han exportat 765.866 vehicles, un 13,4% menys. L’Anfac atribueix el descens del maig al comportament dels mercats europeus, importadors de set de cada 10 vehicles espanyols, que «continuen sense registrar xifres positives a les anteriors de la pandèmia per l’escassetat de vehicles i la inestabilitat política i econòmica de l’entorn».

En aquest sentit recorda que tant el mercat francès, com el britànic o l’italià, molt importants per al vehicle espanyol, van registrar caigudes de més del 10% el mes passat que van afectar negativament les exportacions. Per contra, les exportacions al mercat alemany, el principal per al vehicle nacional, van pujar un 8,4%. També van millorar els enviaments a altres destinacions com Turquia, els Països Baixos, Bèlgica o Sud-àfrica, mercats importants, però lluny quant a volum en comparació amb els grans mercats europeus.

Prem per veure més contingut per a tu