«El comerç online i físic han de complementar-se»

Experts analitzen i debaten sobre la situació i les perspectives de l’ecommerce 

Joel Lozano

Joel Lozano

El comerç electrònic ha sigut protagonista aquest dimecres en una jornada celebrada a la Cambra de Comerç de Girona, organitzada pel Diari de Girona i Prensa Ibérica, amb el patrocini de Banc Sabadell i la participació de diversos agents del món empresarial.

«Les botigues online i les botigues físiques han de conviure i complementar-se», ha assegurar Albert Alemany, CEO d’AlterEgo Web i president de l’Associació d’Empreses de Noves Tecnologies de Girona (AENTEG), durant una de les seves intervencions a la taula rodona d’experts. En aquesta línia, David Sanz, responsable de TPV’s Negocis i Màrqueting de Banc Sabadell, ha explicar que «les botigues físiques han d’oferir un plus en comparació amb l’ecommerce, com que et tractin bé, t’aconsellin...». «Poder barrejar el comerç electrònic amb el tradicional és clau», ha apuntatSergi Alós, propietari de caganer.com i de topsailingcharter.com.

Sanz, que ha iniciat l’acte amb una ponència, ha destacat que «cada vegada més a l’ecommerce és més fàcil fer-ho tot a través del mòbil». El responsable de TPV’s Negocis i Màrqueting de Banc Sabadell ha exposat la importància d’oferir «un sistema de pagament fàcil, ràpid, segur i confiable». Tanmateix, detalla que «cada vegada està més barrejat el pagament físic i l’online. Per exemple aparques el cotxe a una zona de pagament i per pagar ho fas directament amb una aplicació del mòbil».

David Sanz, responsable de TPV’s Negocis i Màrqueting de Banc Sabadell, durant la seva intervenció

David Sanz, responsable de TPV’s Negocis i Màrqueting de Banc Sabadell, durant la seva intervenció / ANIOL RESCLOSA

El factor humà

Els participants en la taula rodona han incidit en la importància del factor humà, per a poder oferir un producte diferenciat. «Nosaltres enviem newsletters, fem enquestes i fem un seguiment molt humà i proper en els nostres serveis de viatges, tant abans de sortir, com després per saber com ha anat», va exposar Sergi Alós.

En aquest sentit, Alemany ha assegurat que actualment, «o tens un producte una mica protegit o és difícil» poder tenir un producte atractiu a la venda a internet, especialment en un marketplace. «Els primers que van entrar en els marketplace van ser les botigues finals. El problema va ser quan la distribuïdora van entrar-hi oferint un millor preu i ara son les pròpies marques que ho fan, això provoca que els fabricants acabem tenint la paella pel mànec», ha dit. «De fet, Amazon té la seva pròpia marca», ha afegit.

Adrià Bosch, cofundador de MyChefTool, ha estat un altre dels participants en la taula d’experts. Bosch ha assegurat que hi haurà un moment que «les empreses deixaran d’haver de comprar a un proveïdor físic», tot i això, detalla que «no per tot, hi ha productes que és important que t’ensenyin i t’expliquin».

A més, el cofundador de MyChefTool, ha parlat sobre la importància d’oferir un bon producte. «El preu és una part important però té molt importància el servei i la confiança de la plataforma», haexemplificant Bosch parlant sobre el proveïdors de la seva companyia.

Part del públic assistent a la jornada sobre el comerç electrònic

Part del públic assistent a la jornada sobre el comerç electrònic / ANIOL RESCLOSA

Els fraus

Les estafes a internet han centrat també part de la jornada. Amara Camafreita, directora de l’Oficina de Grans Empreses de Banc Sabadell a Girona ha assegurat que «hi ha molts fraus». Per evitar-los Camafreita considera que cal «tenir molt identificats sempre els emissors i receptors» d’una transacció, ja que «amb 20 i 30 euros es poden fer grans estafes».

La directora de l’Oficina de Grans Empreses de Banc Sabadell a Girona ha defensat la transferència com «el sistema més ràpid i efectiu pel client». En aquesta línia, els empresaris han parlat de la importància d’integrar tecnologies per a fer més segures les transaccions i més efectives.

«No és el mateix anar a buscar la targeta i haver de posar tots els números que poder pagar amb Apple Pay o Google Pay i fer la compra en un clic», ha exposat Adrià Bosch.

«Cal saber com pensa, com paga, quin tipus de producte busca l’usuari», ha apuntat Albert Alemany, però a més, els empresaris consideren que cal una col·laboració directe amb les entitats bancàries per poder elaborar productes i serveis que tinguin un impacte directe en les transaccions. «L’enfocament del banc haurien de ser els programadors i no el client del banc tot i que sembli contradictori», ha afirmat el CEO d’AlterEgo Web i president de l’Associació d’Empreses de Noves Tecnologies de Girona.

El 78% compra online

En cinc anys, el volum de negoci de comerç electrònic a Espanya s’ha triplicat, segons les dades que ha exposat David Sanz, responsable de TPV’s Negocis i Màrqueting de Banc Sabadell, extretes de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència.

Segons aquestes dades, el comerç electrònic a Espanya el primer trimestre de l’any 2017 tenia un volum de negoci de 6.757 milions d’euros. El tercer trimestre del 2022 (últimes dades disponibles) aquesta xifra s’havia situat en 18.933 milions d’euros.

Evolució trimestral del volum de negoci del comerç electrònic.

Evolució trimestral del volum de negoci del comerç electrònic. / Banc Sabadell

Actualment, el 78% dels usuaris d’Internet a Espanya compra online, segons un estudi sobre el comportament de l’ecommerce a Espanya realitzat per IAB i Elogia.Els consumidors compren online 2,8 vegades al mes, segons les xifres de l’any 2022. La despesa mitjana se situa en 69 euros, mentre que el canal híbrid (botiga física i comerç online) és el preferit pels compradors, sobretot entre els que tenen entre 25 i 44 anys. Els menors de 25 es decanten clarament pel comerç online.

L’ordinador continua essent el principal dispositiu de compra online, el segueix el mòbil de prop (78% ordinador vs. 59% mòbil). Els menors de 45 anys són més de mòbil i els més sèniors prefereixen l’ordinador. Els que usen el dispositiu mòbil compren en major mesura per App, per comoditat, rapidesa i facilitat d’ús en comparació amb la web. Sis de cada deu compradors van directament a marketplaces com Amazon o Aliexpress per buscar els productes.

Un mercat «descomunal»

El vicepresident de la Cambra de Comerç de Girona, Joan Ribas, ha estat l’encarregat de tancar la jornada. Ribas ha apuntat que el mercat online és «descomunal» i «les possibilitats per treballar en el comerç electrònic son al·lucinats».

El vicepresident de la Cambra de Comerç de Girona ha donat importància a les múltiples eines que, mitjançant mètriques, «ofereixen un anàlisi de les dades de manera immediata, que ens permeten poder ser valents a l’hora d’invertir». «Aquestes eines, però, han d’estar sempre acompanyades d’experts que puguin fer aquest anàlisi de forma acurada», ha conclòs.