L'Escola (UAB) recomana als docents que, davant la polarització i els moments de tensió que es viuen a Catalunya, «frenin les activitats curriculars» i «prioritzin els espais de contenció i cura a l'aula».

Segons aquesta escola, s'ha de tenir en compte que el professorat «pateix a l'aula una reproducció del conflicte social, sense comptar amb les eines i els suports necessaris». Per poder-ho afrontar i fer de l'aula un espai de diàleg, l'escola aconsella als docents «tenir la màxima cura de la convivència entre nens, nenes i joves».

Entre les recomanacions concretes que l'entitat va fer públiques dilluns hi ha «treure el focus dels plantejaments identitaris i centrar-se en les necessitats compartides». Per fer-ho, proposen que la comunitat educativa valori el pes que tenen els símbols i les mesures que es volen prendre en aquest sentit. «Parlar de tot, perquè mantenir silencis enquistats no ajuda a canalitzar les diferències» i fer-ho «sense polaritzar, usant normes de diàleg, apel·lant al respecte i donant veu a persones amb opinions menys extremes» és una altra de les indicacions.

Fer d'advocat del diable

També aconsella «promoure una escolta que permeti comprendre l'altre i trobar punts en comú, tenint en compte la diversitat de punts de vista, en especial si hi ha minories». Per dur-ho a terme, proposa al professorat que estableixi torns de paraula, faci d'advocat del diable o parafrasegi les opinions menys compartides. «Quan ens dominen emocions fortes, cal donar-les espai», assenyalen els experts, que proposen «acostar-se a l'altre des de l'empatia i no des de les idees». Per això, suggereixen idees de treball com que l'alumnat «escrigui com se sent o treballar des de l'art».

Altres recomanacions són «fer reflexionar sobre el valor de la no-violència i sobre la importància de no caure en la imatge de l'altre com a enemic, a més de fomentar l'ús de límits sobre el que diem i com ho diem», atès que la llibertat d'expressió «no pot anar en detriment del respecte a l'altre, ni de bon tros caure en el discurs de l'odi». En cas d'enfrontaments, l'Escola de Cultura de Pau proposa «contenir-los i obrir espais de reflexió col·lectiva, per parlar-ne, posteriorment, amb calma».

Així mateix, aconsella als docents crear un grup de professorat ideològicament divers i amb habilitats de resolució de conflictes, per aportar respostes ràpides, orientar els docents i escoltar les famílies. En cas de conflictes molt greus, proposa «contactar amb actors mediadors». Finalment, recomana comunicar a les famílies el conjunt de mesures preses per afrontar la situació d'excepcionalitat actual.