29 de octubre de 2019
29.10.2019

Les escoles bosc treballen per definir un model i aconseguir que les homologuin

El sistema, que se centra en l'aprofitament de la natura, té un interès creixent a la Cerdanya

29.10.2019 | 00:16
Una activitat a l'escola bosc que funciona a Bellver de Cerdanya.

Les escoles bosc d'arreu de l'Estat volen que el seu sistema pedagògic, destinat als infants de 0 a 6 anys i basat en un aprenentatge en plena natura, estigui homologat. Per aquest motiu, i a través de l'Associació Edna d'Eduació a la Natura, treballen conjuntament en la definició dels criteris de qualitat que les identifiquen per, després, aconseguir que el Ministeri d'Educació autoritzi el seu model. A Catalunya hi ha en marxa una desena de projectes d'aquest tipus, un d'ells a l'Alt Pirineu.

L'interès per aquest tipus d'escolarització està creixent i en el cas d'Arrels Escola Bosc, situada al nucli de Cortariu, que pertany a Bellver de Cerdanya, algunes famílies tenen previst anar a viure a la zona amb l'objectiu d'apuntar els seus fills al centre.

A les deu del matí comencen les classes a Arrels Escola Bosc, moment en què els quatre alumnes seuen en rotllana amb les seves mestres, es diuen «bon dia» i decideixen plegats a quina part del bosc volen anar. Tenen entre un any i mig i cinc, i el seu aprenentatge es desenvolupa a la natura. El model s'inspira en un dels sistemes educatius que s'ofereix a les famílies que viuen al nord d'Europa i que es va començar a implantar fa més de mig segle.

«A la Cerdanya tenim un entorn i un clima privilegiat i ho hem d'aprofitar, perquè l'aprenentatge està fora», explica la coordinadora del projecte educatiu d'Arrels Escola Bosc, Laura Cecília. Afegeix que, a diferència d'altres centres convencionals, «les parets són la terra, els arbres i el cel» i que l'objectiu del seu model d'ensenyament és fer un «acompanyament respectuós» en el procés pedagògic de l'infant, la qual cosa implica «intervenir el mínim possible» perquè ells siguin «els protagonistes de l'aprenentatge».

Tot i que la gran majoria de la jornada escolar la passen a l'exterior, compten amb un refugi per als dies que plou molt o bufa el vent de forma intensa. En canvi, sí que surten quan neva i avisen les famílies que portin als fills amb la roba adequada.

Per la coordinadora del projecte educatiu d'Arrels Escola Bosc, aquest sistema permet als alumnes estar contínuament connectats amb la natura i «viure tots els seus ritmes i cicles».

Un dels reptes de futur és aconseguir l'homologació del sistema, com a Alemanya i el Regne Unit, i s'està fent a Itàlia i Portugal. L'Associació Edna d'Educació a la Natura, que agrupa la majoria dels projectes de l'Estat, vol que els centres defineixin conjuntament els requisits mínims que s'han de complir per, d'aquesta manera, poder-lo presentar al Ministeri d'Educació i que aquest el validi.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook