12 de novembre de 2019
12.11.2019

Aprendre a posar-se en la pell d'algú amb dificultats des de l'escola i amb la porta oberta a Europa

La Benaula, de Caldes de Malavella, coordina un projecte de la plataforma eTwinning que treballa l'empatia amb l'alumnat de sisè de Primària

12.11.2019 | 00:08
Tres escolars experimentant a classe amb els ulls embenats.

L'escola La Benaula, de Caldes de Malavella, coordina un projecte de la plataforma educativa europea eTwinning –una comunitat virtual de centres escolar– que treballa l'empatia i ensenya l'alumnat a posar-se en la pell de persones amb dificultats com ara la ceguesa, la mobilitat reduïda, les malalties mentals o aquelles que són pròpies de fer-se gran.

El vessant social és l'eix principal del programa In your shoes (a les teves sabates, l'equivalent anglès a l'expressió que significa posar-se en el lloc d'algú altre), dintre del qual les dues escoles gironines que hi participen –l'esmentada de Caldes i l'Annexa, de Girona– i tres centres més de Grècia, Ucraïna i Eslovènia utilitzent la llengua anglesa per comunicar-se.

El protagonista de la iniciativa és l'alumnat de sisè de Primària, que ara s'introdueix en el món de la ceguesa; una realitat que coneixerà de primera mà a través del director de l'ONCE a Girona, que visitarà La Benaula i aprofitaran per entrevistar-lo.

L'ambaixadora eTwinnig i coordinadora del projecte en aquest centre, Yolanda Moya, va explicar que els escolars es posen a la pell de persones cegues fent activitats amb els ulls tapats, mentre que a l'aula de plàstica creen jocs pensats per a aquest col·lectiu que donaran a alguna associació que hi estigui vinculada. Més endavant, i lligat amb el nom del projecte, també es volen recollir sabates amb l'objectiu de donar-les.

Durant aquest primer trimestre, a l'escola s'ha treballat l'empatia de diferents maneres –mitjançant jocs o vídeos, per exemple– i s'han creat fòrums a la plataforma perquè els infants comparteixin opinions i debatin.

La mobilitat reduïda centrarà la feina del segon trimestre, durant el qual està previst escriure cartes a infants que estan ingressats en centres hospitalaris, entre altres iniciatives.

Finalment, a l'últim trimestre del curs es crearan grups internacionals sobre les diferents discapacitats; es farà una activitat amb la Fundació Cruyff, dedicada a infants amb algun tipus de necessitat; es tractarà la situació de persones amb dificultats d'aprenentatge o amb sordesa, i es treballarà per lluitar contra els estereotips i les etiquetes.

L'escola La Benaula té una llarga experiència en programes educatius europeus, com ara, i entre d'altres, l'Erasmus sobre aprenentatge cooperatiu que realitzava el curs passat o un altre eTwinning que ara fa un any va portar Moya a guanyar un premi.

Escoles associades

Cinc escoles participen en el projecte eTwinning com a sòcies. A més de la coordinadora,  La Benaula, de Caldes de Malavella, també hi intervé  l'Annexa, de Girona. La resta d'associades són la Velikomikhailovka School, d' Ucraïna; la Tragano Primary, de  Grècia, i la Velika Dolina, d' Eslovènia
 
En aquest treball hi estan implicades les assignatures de llengua anglesa i filosofia, plàstica i educació física, que a l'escola La Benaula imparteixen, per aquest odre, Iolanda Moya, Montse Vila i Ignasi Bertran; unes matèries que a l'Annexa estan al càrrec de Fina Gómez (només anglès en aquest cas), Helena Rocas i Núria Pinsach, i Laura Fàbregas.
Compartir a Twitter
Compartir a Facebook