La prova pericial de part elaborada per QBE, l'asseguradora de responsabilitat civil patrimonial de l'operador ferroviari Renfe, ha elaborat un informe en què s'indica que en el tram en què es va produir l'accident de l'Alvia el 24 de juliol de 2013 hi havia "un risc previsible i no tolerable". El document "Factors i circumstàncies que van donar lloc a la producció de l'accident", de 83 pàgines, revela que aquesta contingència en el revolt compostel·là d'A Grandeira és "no tolerable" d'acord amb la normativa aplicable i amb els estàndards tècnics del sector, fet pel qual hauria "d'haver estat mitigada fins a nivells tolerables".

La vigília del Dia de Galícia de fa gairebé dos anys, un Alvia que feia la ruta entre Madrid i Ferrol va descarrilar a l'alçada del barri de Angrois, sent la causa de l'accident un excés de velocitat, ja que aquest tren va entrar a 179 quilòmetres per hora, quan la velocitat permesa era de 80.

L'anàlisi de QBE, incorporat a la causa i realitzat per Frans Heijnen i James Robert Catmur, sosté que no es va mantenir el procediment de gestió de riscos exigit per la normativa d'aplicació després de la posada en servei de la línia.