L'Oficina d'Investigació i Anàlisis de França (BEA), encarregada de les indagacions sobre el vol de Germanwings estavellat el passat 24 de març als Alps francesos, va confirmar ahir el caràcter voluntari de l'accident i va demanar reforçar el control mèdic dels pilots. De fet, un metge privat va recomanar l'ingrés al psiquiàtric del pilot 10 dies abans de l'accident, però aquesta informació no va arribar ni a les autoritats d'aviació ni a la companyia. L'informe final de la investigació de seguretat, divulgat ahir, manté que l'alemany Andreas Lubitz, que patia depressió, va modificar intencionadament els ajustos del pilot automàtic perquè l'aparell descendís i no va respondre ni a les trucades dels controladors ni als cops a la porta de la cabina. En aquest document, la BEA demana, entre d'altres coses, que s'exigeixi un seguiment mèdic als pilots amb antecedents psicològics o psiquiàtrics i que s'assoleixi un "millor equilibri" entre el manteniment del secret mèdic i la seguretat pública.

L'organisme apunta que són necessàries regles més clares per saber quan cal trencar el secret mèdic, davant la constatació que diversos especialistes privats coneixien els trastorns de Lubitz i la seva professió i no obstant això no van fer arribar aquesta informació a les autoritats aeronàutiques o a la seva empresa. De fet, el pilot hauria d'haver estat de baixa quan va estavellar deliberadament l'avió. Segons la fiscalia de Düsseldorf, Lubitz hauria estripat i amagat a l'empresa el document que testificava la seva baixa per malaltia.

La BEA assegura que és conscient de la reticència dels pilots a l'hora de declarar els seus problemes i buscar ajuda mèdica per por de perdre la seva llicència, a causa de "l'elevada inversió financera i l'atractiu lligat a la seva professió". Per això, insta els operadors a implementar mesures per mitigar els riscos socioeconòmics relacionats amb la pèrdua de la llicència per raons mèdiques. "Diversos metges privats tenien informació que Lubitz estava malalt però mai va arribar això a les autoritats ni a Germanwings", va declarar l'investigador en cap de la BEA, Arnaud Desjardin. Segons el seu relat, hauria d'haver estat el propi Lubitz qui reclamés ser rellevat.

Grups de suport

En un altre punt, la BEA va recomanar a més promoure l'aplicació de grups de suport per als pilots amb l'objectiu que puguin parlar d'aquests problemes i definir les modalitats sota les quals la normativa de la Unió Europea permetria que siguin declarats en condicions de volar mentre estiguin prenent medicaments antidepressius.

La BEA no apunta a la presència obligatòria de dues persones a la cabina de vol, encara que creu que "va en el bon sentit", perquè no pot garantir que s'evitin els accidents, especialment en cas de suïcidi. "Som conscients que es tracta d'un problema difícil. No podem pretendre que siguin mesures cent per cent eficaces", va concloure en la roda de premsa el director de l'organisme, Rémi Jouty. El secretari de la Comissió espanyola d'accidents i incidents d'aviació civil , Jorge Juan Valero, va indicar que són recomanacions "addicionals".