Salt estudia augmentar el número de places de zona verda d'aparcament

L’ús de les zones pàrquing amb prioritat per als veïns del barri és del 77% a mig matí, mentre que les zones blaves tenen una ocupació mitjana del 77% al llarg del dia

Actualment, hi ha 1675 veïns amb abonament per aparcar a les zones verdes, un 82% amb la modalitat d’abonament anual, que té un cost de 30 euros

Una zona verda de la vila.

Una zona verda de la vila. / Ajuntament de Salt.

Tapi Carreras

Tapi Carreras

Les zones verdes d’aparcament del municipi de Salt tenen una ocupació mitjana del 90% al vespre i nit, mentre que l’ocupació baixa fins al 77% si s’observa la situació a mig matí. En l’actualitat, el poble té 483 places de zona verda d’aparcament distribuïdes en quatre sectors diferents del municipi i tenen per objectiu facilitar l’estacionament dels veïns a la via pública, en especial, en sectors on no hi ha aparcaments subterranis a la majoria d’edificis. Aquestes són les xifres d’un estudi realitzat per la Gestora Urbanística Nou Salt, encarregada de la gestió de les zones blaves i verdes de Salt.

Si s’analitza per sectors, es comprova com al sector centre i a l’est del municipi, a tocar del terme municipal de Girona, els índexs d’ocupació se situen entre el 94 i el 96% d’ocupació en la franja nocturna, unes dades que evidencien que les zones verdes tenen una alta utilització per part dels veïns, com es pretenia, però la demanda segueix sense arribar a superar l’oferta de places.  Per contra, l’ús de la zona verda d’estacionament al voltant de Parc Hospitalari Martí Julià arriba al 70 i 80% d’ocupació durant tot el dia, mentre al carrer del Pla de Salt tenen ús més baix durant les diverses franges de la jornada.

Amb aquesta fotografia del moment, el govern municipal es plantejarà si es fa créixer el nombre de places de zona verda d’aparcament en algun nou sector o ampliant a les zones on es detecta que hi ha un major ús, amb l’objectiu de garantir que els veïns residents al sector puguin aparcar amb facilitat.

Les modalitats

L’Ajuntament de Salt ofereix la possibilitat que els veïns puguin aparcar a les zones verdes d’aparcament amb abonaments anuals, trimestrals, mensuals o diaris i en l’actualitat hi ha 1.675 veïns amb un abonament actiu. El 82% dels saltencs i saltenques opten per a l’abonament anual que té un cost de 30 euros, que l’empren 1382 veïns o veïnes, mentre que l’abonament diari que suposa un cost 50 cèntims al dia és l’opció escollida per a 231 veïns o veïnes de Salt. Menys utilitzat són els abonaments mensuals, que només s’han sol·licitat en 20 ocasions i tenen un cost de 10 euros al mes i el trimestral que ha estat l’opció escollida per a 36 casos, amb un cost de 15 euros al trimestre. El nombre d’abonaments de les zones verdes d’aparcament han crescut un 31% des del 2019, primer any de funcionament de les zones verdes. El nombre actual es manté estable, tot i que durant l’any passat van baixar un 2%.

Les zones blaves

Si centrem l’anàlisi amb les 772 places zones blaves d’aparcament que té el consistori, s’observa que durant el matí tenen una ocupació mitjana del 82%, mentre que a la tarda baixa fins al 72% d’ocupació, suposant una ocupació mitjana del 77% en el global del dia.

L’alcalde de Salt, Jordi Viñas, considera que amb les xifres a la mà “demostra que les zones verdes compleixen amb l’objectiu original que ens vam plantejar quan les vam crear que no és un altre de facilitar l’aparcament els veïns residents de cada sector”. En aquesta línia, el batlle saltenc admet que “estudiarem si cal fer algun retoc en algun barri on veiem que l’ús és alt i pot costar més trobar-hi una plaça d’aparcament”.

Cal tenir present que en els temps de funcionament de les zones blaves i verdes al municipi de Salt s’han anat modulant la creació de noves zones o la desaparició d’algunes si s’ha considerat que no complien amb l’objectiu buscat.