Una de les pitjors amenaces per als conductors es podria convertir en realitat en els propers mesos. I és que es podria multar 1 de cada 3 vehicles del nostre país a través d'una nova càmara de la DGT. Encara que en realitat la càmera de la Direcció General de Trànsit no és nova, sinó que es tractaria de donar una nova funcionalitat a les que ja té instal·lades per crear una mena de ‘gran germà’.

Segons les estadístiques oficials, més del 30% dels vehicles que circulen per les nostres carreteres ho fan sense la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) en regla. Es tracta d'una dada demolidora i realment inquietant, ja que no sols suposa un perill per al propietari del cotxe, sinó també per a la resta d'usuaris de la via, ja que els vehicles sense revisió són més propensos a patir una fallada mecànica que derivi en un accident.

Per no parlar del perjudici que suposa per al medi ambient que tants cotxes circulin sense la revisió i la ITV en regla, ja que tampoc no s'està certificant que el cotxe emeti els gasos contaminants que s'estableixen per llei.

No és estrany que per aquests dos motius importants es tracti de controlar la circulació dels automòbils que no tinguin en regla la ITV.

El nou 'radar' de la DGT per controlar la ITV

La DGT compta actualment amb uns 1.300 radars amb capacitat per multar. Un nombre de dispositius molt inferior al de les càmeres de control del trànsit, capaces d'alertar d'embussos, accidents o tipus d'incidències. És a dir, que si la Direcció General de Trànsit habilités totes aquestes cambres per poder sancionar els vehicles infractors, es multiplicaria exponencialment el nombre de multes. I no hi hauria manera d'evitar-ho, ni tan sols consultant la posició dels radars a Google Maps, ja que estarien per tot arreu.

I aquest és el tema que està sobre la taula, però no per mesurar la velocitat o sancionar irregularitats de conducció, ja que les cambres de control del trànsit no estan preparades; el que vol el director de la ITV és que el gran germà de les carreteres pugui detectar quins cotxes circulen sense la ITV en regla.

Seria aprofitar l'extensa vigilància d'aquesta xarxa de càmeres per veure quins vehicles no tenen enganxat al parabrisa la corresponent vinyeta de la ITV, i mitjançant aquesta prova poder interposar una denúncia al propietari del cotxe. I tenint en compte que el 32% dels automòbils que circulen actualment per les carreteres d'Espanya ho fan sense la ITV en regla, suposaria l'amenaça més gran per al parc automobilístic del nostre país.

Si la proposta prosperés, un de cada tres cotxes podria ser multat, convertint-se en el radar més letal fins ara.

Noves multes per no tenir la ITV

ITV CADUCADA. Tenir la ITV fora de termini se sanciona a partir de l'1 de juny amb 200 euros de multa, més l'obligatorietat de passar immediatament mentre el vehicle no estigui donat de baixa. I és que, encara que el cotxe estigui aturat al carrer o a un garatge, està obligat a tenir la ITV en vigor.

ITV DESFAVORABLE. Si no s'ha aconseguit superar la inspecció per trobar-se defectes greus al vehicle, l'usuari té un termini màxim de 2 mesos per reparar-los i tornar a l'examen. A més, només està permès desplaçar-se fins al taller i al lloc de la inspecció. Si se superen aquests dos mesos, o s'agafa el conductor en un recorregut que no sigui l'especificat (encara que això és més interpretable), se'l castigarà amb una multa de 200 euros.

ITV NEGATIVA. Si el vehicle ha rebut una qualificació negativa per detectar defectes molt greus, queda completament impedit per circular. D'aquesta manera, només es pot transportar al lloc de reparació en grua. Però si l'usuari s'hi exposa a circular, encara que sigui per anar directament al taller, s'arrisca a que el sancionin amb una multa de 500 euros.