Novetat | Mazda MX-30 R-EV

Reinventar l’electrificació

L’e-Skyactive R-EV és un híbrid endollable, però alhora actua com un elèctric d’autonomia estesa

Edgar Vivó

Mazda sol nedar a contra corrent. Per exemple, en plena era elèctrica continua desenvolupant i comercialitzant grans motors dièsel. Però amb l’MX30 e-Skyactiv R-EV ha creat un concepte de propulsió únic en el mercat que combina les característiques d’un híbrid endollable, un elèctric d’autonomia estesa i un gasolina... amb motor rotatiu.

Mazda ho defineix com un híbrid endollable, ja que té un motor gasolina i un motor elèctric que pot moure el cotxe per si mateix i que s’alimenta d’unes bateries que es poden carregar en una presa de corrent extern. Amb aquesta nova motorització, l’MX30 té una nova versió que completa una gamma que, fins ara, era només elèctrica amb molt poca autonomia.

85 km d’autonomia elèctrica

. La bateria d’ió liti de 17,8 kW li permet recórrer 85 km en mode 100% elèctric, sent un dels PHEV més capaços. Com la resta de models PHEV del mercat aquesta admet recàrregues en corrent altern, però a més pot connectar-se a carregadors tipus 2 i CCS. A més, també pot subministrar-la amb una potència de 1500 W, utilitzant la presa de corrent del maleter.

Es pot considerar a aquest MX-30 un PHEV a l’ús, amb l’avantatge de tenir una càrrega ràpida. Però la qüestió és que quan les bateries s’esgoten durant el trajecte, no és el motor de combustió el que propulsa al vehicle com en la resta d’híbrids endollables, sinó que el motor gasolina fa les vegades de generador per a recarregar les bateries que alimenten al motor elèctric, que és el que s’encarrega de moure les rodes. Per tant podria considerar-se com un cotxe elèctric d’autonomia estesa, amb un dipòsit de gasolina de 50 litres.

La signatura japonesa ha recuperat per a aquest cotxe el motor rotatiu, una tecnologia que portava sense utilitzar des de fa uns 10 anys amb l’últim RX-8. Compacta i lleugera, aquesta nova versió té 830 cc i 75 CV que, situat al costat d’un motor elèctric, suma 170 CV i 260 Nm de par motor.

Tres modes de conducció.

Un sistema de propulsió tan ‘complex’ se simplifica donant-li a l’usuari tres modes de conducció preestablerts: Normal, EV i Càrrega. El primer és el que està per defecte i combina el motor elèctric i el combustió de la manera més efectiva i eficient possible. En principi el motor rotatiu està inactiu, però quan es necessita més potència de la que pot subministrar la bateria, el motor rotatiu s’activa i subministra a la bateria l’energia addicional, en funció de la pressió sobre l’accelerador.

El mode EV manté en mode elèctric durant el major temps possible, de dir, fins que la bateria s’esgota per complet o, com abans, quan es precisa un plus de potència. El mode Càrrega s’utilitza per a preservar energia a la bateria. És útil, per exemple, si volem guardar càrrega en carretera per a quan arribem a la ciutat on és més eficient, o si anem de càmping i volem emprar la bateria del cotxe per a alimentar equips elèctrics. És possible definir la quantitat de càrrega de la bateria que es desitja reservar, en increments del 10%.

Quan la càrrega de la bateria cau per sota del nivell de reserva especificat, el generador s’activa, recàrrega la bateria fins al nivell especificat i s’encarrega de mantenir-la en aquest nivell de càrrega. Mentre la bateria es troba per sobre del nivell de càrrega establert, el cotxe funciona en mode Normal.

Mazda ha deixat a elecció del consumidor optar pel Mazda MX-30 original amb el seu motor 100% elèctric, o per l’híbrid endollable MX-30 R-EV, ja que tots dos comparteixen el mateix preu, estant disponibles des de 38.050 euros en el seu acabat bàsic Prime Line. Sobre això caldria descomptar les ajudes del MOVES i la campanya de la marca de 3.000 euros, al costat d’altres 600 si es finança el cotxe. A més, Mazda ofereix diferents fórmules de rènting i Flexiopció, per a gaudir del cotxe des d’una quota al mes de 250 euros.