n La credibilitat, i no la immediatesa, és la gran basa que té la premsa per mantenir la lleialtat dels seus lectors en la revolució digital que s'està produint en el sector. Aquesta és l'opinió de la vicepresidenta del Govern, Soraya Sáenz de Santamaría, expressada ahir en la clausura la Conferència Anual de l'Associació d'Editors de Diaris Espanyols (AEDE).

Sáenz de Santamaría va tancar la trobada d'editors, que va abordar les possibilitats que obre el maneig de grans quantitats de dades (Big Data) com a font d'ingressos per als mitjans i a la qual va assistir, entre d'altres editors, Javier Moll, president de Prensa Ibérica, grup al qual pertany Diari de Girona. La vicepresidenta va parlar sobre l'impacte de la revolució digital en el sector. «Lectors i espectadors busquem una informació immediata, però també ens hem convertit en pseudoperiodistes capaços de generar-la i subministrar-la. Aquest ritme creix de generació en generació i és imparable», va indicar la «número dos» de l'Executiu.

«Crec que la lleialtat a un mitjà de comunicació dependrà de la confiança que inspiri, no de la immediatesa; és molt difícil competir en immediatesa i quantitat, caldrà competir en credibilitat, priorització de les notícies i profunditat de les anàlisis», va puntualitzar la vicepresidenta.

L'impacte dels canvis digitals als quals va al·ludir la vicepresidenta es reflecteix en les dades del Llibre Blanc de la Premsa Diària, una anàlisi del sector el 2015 encarregat per l'AEDE. En aquest estudi sobre 80 capçaleres de premsa generalista, econòmica i esportiva es constata que el sector va recuperar ingressos publicitaris en tots els suports, va guanyar lectors gràcies als nous suports digitals i va tornar a créixer en rendibilitat.

La premsa local, en bon moment

Els diaris de la premsa local - sector en què està especialitzat el grup Prensa Ibérica- van ser els que millor es van comportar, amb una important millora del 17% dels resultats després d'impostos. El 2015 es va consolidar la xifra de 17 milions de lectors de diaris a Espanya (un 42% de la població). Paral·lelament, la inversió publicitària en premsa impresa, digital i dominicals va pujar respecte a l'any 2014 en un 2,3% fins arribar als 816 milions d'euros.