S'experimenta una sensació estranya rellegint Metamorfosis de la cultura liberal, el llibre que l'editorial Anagrama va publicar el 2003 amb les conferències que va impartir el sociòleg francès Gilles Lipovetsky quan va visitar la Universitat de Sherbrooke (Canadà) per ser investit doctor honoris causa. Les seves propostes sobre el comportament moral, just i equilibrat, que haurien de mostrar els directius de les grans corporacions continuen sent vàlides en essència. Però resulta frustrant comprovar que gairebé han passat deu anys des que aquesta obra va sortir al carrer i que les seves idees han estat ignorades pels seus destinataris amb el mateix menyspreu que ha motivat que ens trobem en una situació tan delicada -en les àrees econòmica, política, social i cultural- com l'actual. Lipovetsky, autor d'assaigs clàssics com La era del vacío (1983), El imperio de lo efímero (1985) o El crepúsculo del deber (1994), va fer un bon diagnòstic, no obstant això, es va equivocar en el pronòstic. Mesures com els codis ètics o la "marquètica" -màrqueting solidari o amb causa- solen funcionar de cara a la galeria, però realment se les creuen els empresaris més poderosos?