Opinió | lletres
Sebastià Roig
El planeta dels autors
Divendres passat naixia la plataforma APE, Autors en Perill d'Extinció, que agrupa, de moment, vuitanta escriptors i il·lustradors vinculats al món de la literatura infantil i juvenil, que reivindiquem el dret a poder viure dels llibres. I quan parlem de viure, no ens referim a seguir les petjades multimilionàries de J.K. Rowling o Stephenie Meyer. El nostre manifest fundacional deixa clar que tots som treballadors autònoms i quins percentatges migrats rebem, derivats de la venda de llibres.
Els membres de l'APE creiem que cal suprimir la reutilització i el reciclatge dels llibres literaris a les aules catalanes. El fet que les famílies no comprin llibres i que, any rere any, els alumnes es vagin passant els mateixos exemplars d'un títol, comprat en el pleistocè, a part de no fomentar la lectura, contribueix als EROs que pateix el món editorial, al tancament de llibreries i a l'expulsió del sector de molts escriptors i dibuixants.
Se'ns dirà, potser, que hi ha moltes famílies que han d'assumir despeses molt més importants que la compra d'un llibre. Segur que és així, per desgràcia, i per això reivindiquem solucions per a la mainada que no se'ls pot permetre. Però també és veritat que molts pares, que arronsen el nas si han d'afluixar deu euros per un llibre, no es qüestionen el preu, força més car, d'un videojoc, un smartphone o una dessuadora de marca.
Comprar llibres als infants, i ajudar-los a crear una petita biblioteca personal, és un valor positiu i un estímul per la lectura. I si la passió pels llibres no se'ns fomenta de petits, és difícil que sorgeixi en l'edat adulta.
- Si el teu fill neix en un d’aquests tres mesos serà més intel·ligent, segons la ciència
- Tanca Formaticum, el restaurant de Girona especialitzat en la cuina del formatge
- Polèmica a Girona: queixes per una furgoneta del Banc de Sang aparcada en places per a persones amb mobilitat reduïda
- SOS Costa Brava atribueix els despreniments a Llançà a la construcció en 'llocs impossibles
- L’Exèrcit busca 71 soldats professionals per al regiment de Sant Climent Sescebes
- Interior multa amb 300 euros el portaveu dels antimonàrquics de Girona per la protesta contra els Reis a Sant Martí Vell
- Enxampen dues dones mentre carregaven al cotxe productes robats de dues botigues d’Olot per valor de 800 euros
- Projecten una sala de concerts al carrer Emili Grahit de Girona