Cada dos mesos agafem amb la meva dona suïssa Règula un vol a Zuric de Swiss, filial de Lufthansa. La ruta és sempre la mateixa. Després de sobrevolar mitja hora llarga pel Mediterrani, abordem la base naval de Toló i ens endinsem pels Alps de Provença. És un espectacle magnífic, amb les ciutats retallades a la costa mentre ràpidament ens endinsem en uns Alps feréstecs i recargolats, que sobrevolem vint minuts sense veure pràcticament cases o carreteres, mineralogia pura on res sembla humà. Aquí és on un psicòpata va llançar l'avió de Germanwings, també de Lufthansa. Podríem haver estat nosaltres si Lufthansa hagués enviat el pilot que havia format a Suïssa i no a la filial de baix cost.

No ha estat casualitat el lloc triat pel psicòpata. Ho devia tenir ben pensat des de feia temps. Quan va volar a Londres la setmana abans no es va estimbar a cap prat verd o pujolet de guix com Beachy Head al Canal de la Mànega. Potser tenia por que hi hauria supervivents. Era aficionat als planejadors i des de jove passava els estius volant per aquells Alps escarpats i solitaris. Quan se li presenta l'oportunitat de volar a Barcelona amaga que el metge, o més aviat fins a cinc metges, l'havien declarat de baixa i es presenta a l'Airbus 320 fatídic. El vol d'anada Düsseldorf-Barcelona passa sense incidents, sobretot perquè la ruta meridional segueix la gran vall del Roine, lluny dels Alps.

El vol de tornada és pura rutina fins a tocar la costa, quan convenç el capità que vagi al servei, perquè no s'han mogut des d'Alemanya i duen retard. Quan sembla que no li fa cas, torna a insistir. Paris-Match ha narrat un vídeo d'un mòbil, massa corprenedor per visionar, on el capità es troba barrat i intenta enfonsar la porta amb una destraleta mentre els passatgers durant sis minuts viuen el terror inimaginable de veure com el psicòpata els llança contra els Alps.

El diari La Provence recorda que a les muntanyes de Barceloneta ja es va estimbar un Air France el 1953 provinent d'Indoxina. Barceloneta, de 2.600 habitants, té relació amb Barcelona. La deliciosa plaça major té un restaurant 7 Portes! Fou fundada el 1231 per Ramon Berenguer IV, de nissaga catalana.

No fou un accident fortuït. Lufthansa sabia que el pilot tenia problemes psiquiàtrics. Va haver de deixar els estudis diversos mesos. Tot i així Lufthansa el va aprovar a la seva escola i el va contractar. Pitjor, Lufthansa no va informar ningú, ni pilots, ni metges i, encara pitjor, ni autoritats aèries alemanyes o europees. Existeixen controls periòdics de salut i les aerolínies estan obligades a informar. Si un incident greu de salut es repeteix, el pilot perd la llicència. El psicòpata no tenia cap interès a revelar el seu cas, però i Lufthansa? No era obligatori informar les autoritats fins al 2013, pocs mesos després que el pilot fos contractat. Sembla increïble que el president de Lufthansa declarés, abans de saber la veritat de les caixes negres, que el psicòpata era 100% apte!

Seguim volant amb la nova normativa de quatre ulls a la cabina que Amèrica aplica des del 2001 i ara arriba a Europa, massa tard per evitar l'assassinat en massa. Si Lufthansa hagués estat més responsable 149 innocents no haurien patit l'horror indescriptible, que hauria pogut ser de qualsevol de nosaltres.