Resulta que ser divertit facilita que els teus companys de feina et vegin competent i segur de tu mateix, segons un estudi que es publicarà en breu a la revista científica Journal of Personality and Social Psychology. Ara per ara, però, ja és accessible el resum i també algunes notes en revistes de divulgació de les universitats dels autors de l'article.

L'estudi porta a terme vuit experiments i demostra que l'humor pot influir en l'estatus. Com que l'ús de l'humor indica confiança i competència, de retruc, això fa augmentar l'estatus de la persona emissora de les bromes o acudits. Amb tot, també posa de manifest que ser divertit pot ser arriscat. L'ús reeixit de l'humor pot millorar l'estatus de les relacions existents o les noves, però els intents fallits d'humor (per exemple, acudits inapropiats) poden perjudicar-lo clarament. Val a dir que, segons l'estudi, explicar acudits, tant adequats com inadequats, és senyal de confiança, però si els acudits són inapropiats estan indicant una baixa competència. Els autors de l'article assenyalen que l'efecte combinat d'alta confiança i baixa competència perjudica l'estatus. Ja es veu, doncs, el risc de fer bromes. Calen, però han de ser «bones».

Segons això, els investigadors acaben concloent que l'humor no és un component frívol o accessori de les relacions sinó que juga un paper fonamental en la conformació de les percepcions interpersonals i les jerarquies dins de les organitzacions. Com deia un d'ells, intentem treballar de valent o demostrar que som realment intel·ligents per augmentar el nostre estatus i, certament, l'humor també és un dels components que el poden augmentar. Treballem-lo, doncs.