Peces escollides
Eulàlia Isabel Rodríguez Pitarque Torroella de Montgrí
És el títol de la nova exposició d´aquest estiu a la Fundació Mascort de Torroella. Ramon Mascort ha escollit més de cent peces de la seva col·lecció i les ha reunides totes juntes a les esplèndides sales de la Casa Galibern. Obres que són de moltes disciplines i tècniques artístiques diferents que fan que puguis entretenir-te gaudint alhora de cadascuna i del conjunt exposat. Una exposició que permet de visitar de nou aquesta casa i passejar-se pel seu pati o bé on també es pot assistir als actes culturals que s´hi fan, tals com concerts o presentacions de llibres. Tot això ho podem veure fins al quinze d´octubre.
Hi ha moltes obres a destacar, però personalment destacaria una talla de noguer de Flandes d´un fragment que representa el Descendiment i ve datat de mitjans del segle XVI; així com un armari de Catalunya del segle XVI estucat amb or i policromat.
El Sant Grial, Montserrat
i Himmler
Pere Espinet i Coll anglès
La dependència d´Adolf Hitler envers l´esoterisme i les forces ocultes fou una constant en la seva vida. Si us mireu la simbologia emprada, com, esvàstiques, punyals, calaveres, la doble s, llocs de trobades, llegendes sobre la raça ària, consell de vidents, eren una part molt important del seu cordó umbilical terrenal, tot molt ben coordinat pel cap de l´SS, Heinrich Himmler.
El 23 d´octubre de 1940, Himmler, acompanyat del general Karl Wolft, expert en esoterisme i ciències ocultes, visiten Montserrat amb la intenció d´emportar-se el Sant Grial, ja que ells creuen que té poders sobrenaturals i que ajudarien a guanyar la Guerra. Rep la comitiva nazi el monjo benedictí Andreu Ripoll, bon coneixedor de la llengua alemanya, evitant que l´abat Marcet i la seva mà dreta, Escarré, poguessin parlar amb ells.
Els enfrontaments dialèctics per ambdues parts foren forts, sobretot quan Himmler va menysprear la Moreneta, l´abadia de Montserrat i la fe catòlica, o quan el monjo Ripoll li va denegar revisar els manuscrits de la biblioteca de l´abadia. Tot seguit, el general Karlf Wolft, ben emprenyat, li diu que li enviarà un exemplar de Mein Kampf, però el que sí és cert és que varen tornar cap a Barcelona per la carretera del Bruc amb la cua entre cames, on al capvespre les autoritats del moment els esperaven a l´hotel Ritz per fer un gran sopar. Recordeu que eren els temps del pa negre.
No sabem què té l´entorn de Montserrat, però de ben segur que quelcom va fer por o temença al totpoderós exèrcit nazi. Penseu que aquell mateix dia a Hendaia es reunien el general Franco i Adolf Hitler, i no vulgueu pas saber com es varen posar quan varen ser coneixedors dels fets de Montserrat. Tot i això en plena Segona Guerra Mundial Montserrat fou el pont de connexió entre els exèrcits nazi i el dels aliats per fer quelcom en intercanvi de presoners.
Deixeu-me acabar dient que: Som en ple 2017 i Montserrat està oberta a tothom.
«París i l´art
del no-res»
Jordi Pausas parís
Els gargots i esoterismes abstractes estan omnipresents a les sales on es reuneixen els polítics dels nostres dies, els quals han acabat acceptant -aparentment o implícitament i dècada rere dècada- la «revolució cultural» imposada per la CIA a la devastada Europa als inicis de la guerra freda. És per això que el magnat François Pinault ha arribat a un acord amb l´Ajuntament de París perquè li cedeixi per cinquanta anys -a canvi de 15 milions d´euros i un lloguer anual de 60.000 euros- l´emblemàtic edifici de la Borsa de París -del qual només quedaran les parets exteriors- per presentar-hi la seva col·lecció d´«art contemporani». La futura Fundació Pinault està situada a l´epicentre del que va resultar d´aquest gran desastre urbanístic que el 1970 va demolir l´antic mercat de les Halles, aixecat per Napoleó III i l´arquitecte Victor Baltard (1854 -1870) i immortalitzat per Émile Zola en la famosa novel·la El ventre de París. Queda evidenciat una vegada més,ai! que el gloriós període en què París va ser el far cultural d´Occident, ha quedat irremissiblement vilipendiat, sotmès i debolit per les abracadabrants puerilitats de l´art del no-res...