Cal dir-ho: el motor d'explosió interna és bastant bèstia, ho sé perquè en vaig desentranyar de petit: desmuntava els que va deixar el meu pare i que seguien al taller perquè ja no eren aptes per a la venda. Crear treball a partir d'un esclat d'hidrocarbur en un confinament metàl·lic. Amb el silenciós, senzill i eficient que era el motor elèctric. Ho segueix sent, per si algú se n'ha oblidat, aquestes coses no s'han d'oblidar.

La clau del nostre sistema de transport no és el cotxe particular, habitualment subutilitzat, sinó cremar gasolina. El negoci no està en el fet de vendre cotxes, sinó en el de fer-los circular: recanvis, pneumàtics, combustibles, multes, pous de petroli, impostos, refineries, armes per a Aràbia Saudita, els nostres amics moderats que carnegen els opositors i els dissolen en àcid. Per a això hi ha els consolats. Tot són despeses. I guanys.

I gràcies a una tecnologia que ja estava obsoleta el segle passat per més afaits, direccions assistides, navegadors, gadgets i programaris que s'afegeixin per dissimular-ho.

N'hi ha hagut prou que el Govern fixi una data, més que llunyana, per abandonar tan sorollós, porc i ineficient sistema de locomoció, perquè vegem fabricants i treballadors de la indústria arrossegar els seus laments com criatures del Halloween.

Tranquils, cap govern del món s'ha enemistat fins ara amb la indústria de l'automòbil, de manera que si baixen les vendes ens subvencionen el cotxe i ens treuen impostos. Això no ho fan ni pel pa i els cigrons. I Pedro Sánchez no té cara de voler perdre vots. Que la transició sigui tranquil·la, gradual i acurada, però que es faci. I com més aviat millor. Portem molt de retard i dos segles de dibuixar el cel al carbonet. A Noruega ja tenen un terç de cotxes elèctrics i no sembla que el país s'hagi enfonsat en un abisme de desordre i ruïna.

De moment Endesa anuncia que tanca dues centrals de carbó, la tecnologia del braser de Pío Baroja. Només la tecnologia pot resoldre els desajustos creats per ella. Si no falla la voluntat.