Un 7% de la població pateix el trastorn de compra compulsiva, que es dóna en la mateixa proporció en homes i dones, ha informat avui l'Hospital de Bellvitge.

El centre català és pioner en el tractament d'aquest trastorn i ho fa atenent altres problemes associats a la síndrome, com l'estrès o les alteracions emocionals.

L'hospital aplica un programa de tractament protocol·litzat i integral per tractar aquestes persones i atén els pacients no només des d'una orientació cognitivoconductual, sinó que també assisteix la família.

La responsable de la unitat de joc patològic i altres addiccions de Bellvitge, Susana Jiménez, ha explicat que "depressió, problemes d'ansietat i trastorns alimentaris són en la meitat dels casos trastorns vinculats amb la compra compulsiva que han de tractar-se per aconseguir la total recuperació del pacient".

La teràpia també ajuda el pacient en qüestions financeres i gestió dels deutes.

Segons aquesta especialista, la incidència del problema és similar entre homes i dones, encara que "la diferència es troba en el tipus d'objectes que adquireixen, mentre les dones compren cosmètica, roba, complements i joies, els homes solen comprar material informàtic, música i accessoris per al cotxe".

"La influència de la publicitat, l'augment del materialisme com a indicador d'èxit social i, fins i tot, com a senyal d'identitat i les facilitats que cada vegada més tenim per comprar qualsevol mena de producte són factors que afavoreixen l'increment del nombre de pacients amb trastorn de compra compulsiva", assegura Susana Jiménez.

Els últims anys, Internet s'ha establert com un potent element de risc en el desenvolupament d'aquesta patologia, encara que les compres presencials segueixen sent les més habituals.

"El perfil del pacient és una persona d'uns 40 anys, amb un temps d'evolució del trastorn de sis anys i amb deutes de més de 25.000 euros", segons Jiménez.

Segons l'experta, dèficits en el control dels impulsos i dificultats en la regulació de les emocions negatives són predictors molt significatius en el desenvolupament i manteniment d'aquesta conducta.

Altres factors de risc individuals com determinats trets de la personalitat, estats depressius o d'ansietat, baixa autoestima i dèficit en el maneig de l'estrès són també variables implicades en l'etiologia del trastorn de compra compulsiva.

L'Hospital de Bellvitge forma part del "Health Universitat de Barcelona Campus" (HUBc), una aliança o 'hub' que engloba trenta entitats dedicades a la formació, la investigació i la transferència de coneixement en el terreny de les ciències de la salut.