Diari de Girona

Diari de Girona

El turisme coreà es dispara a Tossa gràcies a una cantant de K-pop

El gremi d’hostaleria està estudiant el fenomen per ampliar l’oferta orientada a aquests turistes

Dues turistes fent-se fotos a Tossa de Mar. Imatge cedida

«Sembla mentida però és ben cert. Tenim fileres de turistes de Corea del Sud que fan cua cada dia per anar a Es Codolar a fer-se fotos», explica l’alcalde de Tossa de Mar, Ramon Gascons. Segons el batlle, el fet que la cantant de K-pop coreana, YooA, escollís el municipi com a escenari de dos dels seus videoclips, per als senzills Melody i Lay Low, ha generat un efecte crida que s’està notant des de fa mesos al municipi.

De fet, Gascons exposa que són centenars els turistes d’aquest país asiàtic que aprofiten la seva estada a Catalunya per fer una excursió a Tossa de Mar. Un cop a la localitat, els visitants s’adrecen a les localitzacions que apareixen en el videoclip, com el forat del Dimoni o la platja d’Es Codolar, on l’Ajuntament ha hagut de reforçar la seguretat dels accessos a causa de l’allau de gent.

"Sembla mentida però és ben cert. Tenim fileres de turistes de Corea del Sud que fan cua cada dia per anar a Es Codolar a fer-se fotos"

Ramon Gascons - Alcalde de Tossa de Mar

decoration

«La Sarfa, que és l’autobús que fa la línia de Barcelona fins a Tossa, va trencar el motor la setmana passada. Devia ser dimarts o dimecres. Els mossos van haver de demanar un autocar i quan van arribar al lloc dels fets es van trobar que en un bus de línia d’un dia laboral hi havia 58 passatgers coreans», subratlla l’alcalde per posar èmfasis al fenomen que està vivint el municipi. El batlle afegeix que alguns establiments gastronòmics de la localitat han començat a posar algunes indicacions en coreà per facilitar la demanda d’aquesta clientela. 

Estudiant el fenomen

El president de l’Associació Professional d’Empresaris d’Hostaleria de Tossa, Francesc Zucchitello, explica que tot i el «boom» dels darrers mesos, el municipi fa temps que acull visitants provinents de Corea del Sud. «Abans del videoclip ja hi havia moviment i pensem que ve del turisme asiàtic de Barcelona, que aprofitava l’estada d’una setmana i venia un dia afer una excursió al territori. Ara estem fent un treball de camp recollint dades per valorar el volum de gent i com ens coneixen, però la nostra suposició és que el boom s’ha produït per la cantant i el videoclip. Sembla que li va agradar Tossa, i per això hi ha hagut aquest boom», valora l’empresari. Zucchitello afegeix que el perfil d’aquests turistes sorgeix del K-pop: «Són un perfil de gent jove, més noies que nois, que vénen a passar el dia a Tossa. No fan gaire turisme de platja, més aviat passegen i coneixen la gastronomia perquè tenen un poder adquisitiu alt. Tot i que no es queden a pernoctar», raona.

"Són un perfil de gent jove, més noies que nois, que vénen a passar el dia a Tossa. No fan gaire turisme de platja, més aviat passegen i coneixen la gastronomia perquè tenen un poder adquisitiu alt."

Francesc Zucchitello - President de l'Associació Professional d’Empresaris d’Hostaleria de Tossa

decoration

Des del gremi, estan estudiant aquest fenomen amb l’objectiu d’ampliar l’oferta del municipi i captar més clientela d’un mercat que els és suculent: «La nostra intenció és captar-los perquè es quedin uns dies. Aquest nou mercat té molt de potencial i per a nosaltres obre un nínxol molt important. Són un perfil de gent amb poder adquisitiu i que aposta més per la cultura i la gastronomia, i amb això hem de treballar per millorar l’oferta», conclou Zucchitello.

La sèrie que va iniciar l’idil·li

Tot i el darrer boom de turistes coreans al municipi, l’idil·li entre Tossa i Corea del Sud ve de lluny. L’any 2016 els productors de la sèrie coreana Legends of the blue sea (2016) van escollir la seu vella de Tossa i el barri vell de Girona com a localitzacions principals. Protagonitzada pels actors Shin Hye-sun i Lee Hee-joon, la sèrie es va estrenar en una vintena de països asiàtics i també es va doblar a l’anglès per ser emesa als Estats Units.

El fenomen que viu Tossa, però, no és un cas aïllat. A Barcelona, la xurreria San Román de Banys Nous rep cada dia centenars d’usuaris que volen tastar aquest aliment després que s’hagi viralitzat en diversos vídeos d’influencers coreans. L’última que s’ha gravat aquí va ser l’artista Jisoo, cantant del grup K-pop Blackpink (amb més de 69 milions de seguidors a Instagram). «El que més volia menjar a Barcelona -confessa en el seu blog de Youtube - eren xurros!». El vídeo del seu viatge exprés per la ciutat porta 3,7 milions de visites: inclou passeig per la Catedral i el Port Vell, un parell de selfies amb gavines i un xurro de la xurreria San Román.

Deu anys del dia que una elefanta va trepitjar la Mar Menuda

La Mar Menuda de Tossa de Mar va ser escenari fa deu anys d’un episodi curiós. El municipi, famós per l’estada d’Ava Gardner durant el rodatge de Pandora y el holandés errante (1951) i per ser el poble del model Andrés Valencoso, va viure un capítol que alguns dels veïns encara tenen gravat a la retina avui dia. 

L’11 de març de 2013, ara fa poc més de deu anys, l’elefanta Jumba era un turista més passejant-se per les cobdiciades costes tossenques. L’animal era la protagonista de l’anunci d’una entitat bancària russa que va escollir el municipi com a escenari del rodatge. L’expectació dels veïns, poc acostumats a veure mamífers de més de quatre tones passejant-se per un dels emblemes del municipi, va ser màxima. La notícia de Diari de Girona d’aquells fets, recull que el frenesí es va destapar a primera hora de la tarda, quan els més petits van sortir de l’escola i van convèncer pares i amics per acostar-se a l’escenari dels fets a fer-se fotografies amb la Jumba. Segons va exposar l’Ajuntament en el seu dia, tot plegat es va produir perquè la productora de l’anunci va escollir la localitat selvatana després d’haver-hi rodat algunes escenes del film What About Love (2012) -protagonitzat per Sharon Stone, Andy Garcia i José Coronado- i quedar-ne enamorada. 

Jumba, l’elefanta que va protagonitzar el rodatge en una imatge del març de 2013. DdG

Compartir l'article

stats