L'empresa pública Adif va anunciar ahir que ja s'ha portat a terme el calatge del túnel de Montagut, que s'inscriu en el tram Sarrià de Ter-Sant Julià de Ramis de la línia del tren d'alta velocitat. És el primer túnel de l'àrea urbana de Girona amb una estructura que travessa de banda. Aquesta perforació té una longitud total de 707 metres, dels quals 475 metres es van portar a terme mitjançant excavació en mina i els 232 metres restants corresponen a falsos túnels situats en les boques d'entrada i sortida. El calatge del túnel ha permès completar la fase d'avenç de l'excavació.

L'excavació del túnel, que té una secció lliure de 99 metres quadrats, es fa en mina mitjançant un procediment consistent en la perforació amb maquinària especialitzada. Després de la perforació, s'executa el sosteniment de la secció excavada mitjançant la col·locació de peces metàl·liques pesades, i projeccions de formigó que formen la volta del túnel. Aquest arc és el que permet ?continuar l'excavació cap endavant.

El procediment d'excavació es divideix en dues fases. La primera d'aquestes, d'avenç, permet ?obrir la secció superior de la galeria per facilitar la maniobrabilitat de la maquinària i les tasques de sosteniment. El calatge del túnel ha permès completar aquesta fase i després de la seva execució, les ?obres continuaran amb l'excavació de la fase de destrossa, consistent a perforar la part inferior de la galeria per posteriorment executar el revestiment i la contravolta, que tancarà completament la secció.

L'altre gran túnel

El tram Sarrià de Ter-Sant Julià de Ramis té una longitud de 4,9 quilòmetres i discorre pels termes municipals de Girona, Sarrià de Ter i Sant Julià de Ramis. A més del túnel de Montagut, l'altra infraestructura destacada del tram és el túnel de Sarrià, de 3.042 metres de longitud i que és la prolongació del túnel Girona II, que forma una única estructura soterrada amb una longitud total de 4.606 metres de llargada. El pressupost d'adjudicació de les obres de plataforma puja a 82.418.606,7 euros.

Adif va finalitzar a principis de juliol el túnel de Sant Andreu, situat al terme municipal de Cornellà del Terri i que connecta amb el tram de Sant Julià de Ramis. El forat té una longitud de 649 metres, una alçada de 9,3 metres i un radi de 7,3 metres. El tram Sant Julià de Ramis-Cornella del Terri del TAV té una longitud total de 3,3 quilòmetres i té un pressupost de 46.016.206,6 euros.

A més, Adif va anunciar pocs dies després que ja havia ?executat el calatge del túnel de les ?Cavorques del TAV, al terme de ?Vilademuls, i que té una longitud de gairebé 3.000 metres, dels quals la gran majoria s'han executat per ?excavació en mina. El túnel forma part del tram Vilademuls-Pontós.